Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Brukarkoop. JAG - ändrar reglerna

Skrivet av Eva
Jag har via bekanta fått veta att Brukarkoop. JAG ej längre betalar ut omkostnader i assistansen till föräldrar som är assistenter åt sina egna barn. Det står så här i ett brev från dem:
"Kostnader för föräldrar som är tillsammans med sina barn härrör till föräldraansvar och är familjekostnader och ingen merkostnad p.g.a. anställning."

Jag trodde inte att man skulle vara tvungen att argumentera mot sin egen assistanssamordnare när det gäller "föräldraansvar". Den diskussionen har jag tagit åtskilliga gånger med Försäkringskassan och kommunen men inte trott att jag skulle behöva ta med JAG. Jag trodde de stod på sina brukares sida?

Någon information har inte heller gått ut till alla servicegaranter eller brukare?!

Jag har ängnat åtskilliga timmar med att skriva ansökan, argumentera, överklaga,gråta över att måste beskriva mitt älskade barn enbart ur ett handikapp perspektiv. Då trodde jag också att jag skulle kunna ta ut omkostnader även då jag som förälder till ett minderårigt barn är assistent åt mitt barn. Men det kan man inte längre inom JAG!!
Svar på tråden: Brukarkoop. JAG - ändrar reglerna

Eva

Skrivet av  Lee mamma till Emilio
Detta är inget eget insiativ från kooperativet JAG.
Detta härrör från ett beslut från riksförsäkringsverket.
Det är mycket viktigt att kopperativet följer dessa regler som sätts upp för att överhuvudtaget få finnas med som assistansbolag i framtiden i den formen som den är i nu.
En granskning från myndigheter skulle kunna bli dödsstöten för kooperativet. Det är viktigt att man följer de regelverk som finns.
Om du nu är medlem i JAG och arbetar som assistent åt ditt barn så finns möjligheterna att kanske söka lite av assistansomkostnaderna för ev. resa hos stiftelsen.
Jag tycker nog att du skulle ha ringt till kooperativet innan du skrev hit ,för att få en mer utförlig info inför de nya "reglerna" ,som faktiskt gäller _alla_ assistansbolag som har föräldrar till brukare måste följa.

Vill nu uppmana alla som kanske läser detta att vara lite uppmärksamma ett tag framöver. Riksförsäkringsverket har en bibba med nya regler som de vill ta upp till beslut. bl.a. att vi föräldrar inte alls skall få vara assistenter till våra barn + att man endast får räkna aktiv tid för assistans, då inkl inte blöjbyten, sondmatning med pump och mycket annat.

Där har vi något att bita tag i framåt.
Vi får bilda protesttåg mot regeringen ,inte våra assistansbolag som faktiskt står på våran sida .
 

Tyvärr du har helt fel!

Skrivet av  Eva
Nu har jag varit i kontakt med två olika Försäkringskassor och den som på RFV ansvarar för assistansfrågor.
RFV har INTE några regler om att inte bevilja assistansomkostnader till föräldrar till minderåriga barn. De har HELLER inte några planer på att införa några sådana regler.

Du kan läsa Bosses inlägg här ovan som stämmer helt och fullt.

Dessutom har du fel även när du skriver att RFV har planer på att införa en regel om att föräldrar inte skulle få vara assistenter åt sina egna barn. Detta gäller enbart de som är ägare till en assistansfirma.
Så Lee, OM du hade kontaktat RFV eller FK så hade du inte behövt vidarebefordra felaktig information från JAG.
 

Svar finns på Barn m. rörelsehinder (IMT)

Skrivet av  Lee
ghgf
 

fel Lee

Skrivet av  Malla
Eva har rätt, det finns inga sådana direktiv. Jobbar du som assistent, oavsett om du är förälder eller inte, har du under arbetstid rätt att få assistentomkostnader betalda. Min son är brukare i ett annat kooperativ och där är det inga problem att få dessa kostnader utbetalda. Däremot har vi föräldrar en moralisk skyldighet att inte utnyttja detta system, tycker jag! :)