Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mattränning

Skrivet av
Har fått så mycket kloka råd här på snack, så nu måste jag höra efter om det finns någon med ett bra tips på matträning. Min son sondmatades första året och har sedan dess ändast ätit grovpurèad mat, är nu 3,5år. Nu sista veckorna har han tagit ett jättekliv i utvecklingen på alla sätt bla kunnat ta vätska via munnen (har en peg). Han älskar mat och blir alldeles vild när det är dags för mat, det ska vara en stor sked med mat och han gapar och sväljer. Men skulle vilja prova att ge honom "tuggmotstånd", har hört det här med cornflakes men lägger jag in ett cornflakes ligger det bara där (han känner det inte). Skulle behöva en stor sked med cornflakes, känns det som och det törs jag ju inte stoppa i honom. Någon sa att man skulle borsta tänderna innan, för att stimulera bitreflexer mm och det tror jag på. Men hur ska jag få honom att känna att det finns ett cornflakes i munnen ? Han har även så mycket annat för sig när han ska äta, väga på stolen, lägga upp fötterna på bordet mm Är inte konsentrerad på maten. Finns det några fler bra tips ? Camilla
Svar på tråden: Mattränning

Ostbågar är perfekt!!!

Skrivet av  LottaX
GRATTIS till den positiva ät-utvecklingen. Vi kommer efter med stormsteg.....

Elin här älskat ostbågar i hela sitt liv - smälter i munnen men dock inte så jättesnabbt....

Good luck!
LottaX
 

Tack

Skrivet av  
Vilken tur att du förstod min rubrik (han ränner alltså inte omkring bland mattorna "fniss").
Har testat ostbågar, han gråter varje gång det knastrar mellan tänderna -men jag tjatar vidare är väl förmodligen bara ett nytt läskigt ljud.
Tack Lotta
Camilla
 

Tuggträning

Skrivet av  Varpa
Vill tipsa om Mun-H-center. wwwhot.vgregion.se/Mun-H-center/
Massor av tips och råd. Bla träningsprogram med eltandborste, leksaker som stimulerar tuggande, massageprogram. Logoped kan skriva ut hjälpmedel utifrån deras foldrar, i vissa fall är det arbetsterapeften som kan hjälpa.