Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sovproblem -sömnmedel

Skrivet av Gunilla
Hej! Vår dotter är snart 2 år. Hon somnar vanligtvis ca 20.00 på kvällen. Vaknar ibland vi 22-tiden men sover oftast fram till ca 02. Vi sondar henne vid 22-22.30. Vaknar sedan vid 02, oftast av hunger men ibland av slem. Jag har nu hört att man kan prova några droppar som fungerar som sömnmedel - Theralen eller något liknande. Det ska lära barnet att sova bättre. Man använder de visst en period. Har ni provat och hur har det fungerat?
Svar på tråden: Sovproblem -sömnmedel

Hej jag har provat ..

Skrivet av  Linda med Rebecka & Joanthan
Hej jag har provat theralen till min dotter och det är inget riktigt sömnmedel utan bara gör att barnet blir tröttare och kan då kanske komma in i en ryttmen.
Jag tyckte inte att det funkade i början men efter tag så sov min dotter jätte bra om nätterna.
Även in på morgonkvisten.
Men jag har också läst att det skall finnas ett annatslags medel som man kunde prova jag vet inte vart jag läst det om det kanske va i denna chatten.
Kolla föregående inlägg..

Kram och lycka till.
 

Vi fick recept på theralen...

Skrivet av  Jojjjo
...för att vår dotter som var gipsad efter en höftoperation skulle sova på nätterna. (Hon vaknade ca 20 ggr per natt och var ledsen). Läkaren sa dock att vissa barn kan bli pigga av denna medicin. Vi hämtade faktiskt aldrig ut medicinen, vilket var dumt för hade den fungerat hade det varit bättre såväl för dottern som för restan av familjen.
 

Melatonin

Skrivet av  Li
Min dotter fick Melatonin efter att ha provat Teralen utan framgång. Nu fungerar det bättre.
 

Fungerade inte för oss

Skrivet av  maddy
Vår son hade problem med sömnen länge så vi provade theralen, men han blev ännu piggare...Melatonin som någon nämner vill vår läkare föreslå för vår son.men det är ju så olika för alla barn hur man reagerar...du kan ju alltid pröva
 

ang melatonin

Skrivet av  Malla
Min son var en av de första som började med Melatonin för 7 år sen och det har fungerat jättebra. Det är ju ett kroppseget ämne så det finns ingen risk för hangovereffekt eller andra biverkningar. Han sov ca 4-5 timmar per dygn (utspritt på halvtimmar) innan. Nu sover han nästan normalt..Men vi mätte hans egen melatoninproduktion innan vi började och den var nästan obefintlig vilket indikerade att han behövde ämnet. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv