Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med kalas...

Skrivet av MIA MED FELIX
Min gosse är 4 år i veckan, i höst har ett syskonpar på dagis haft kalas. Vår store grabb blev bjuden(5 år.)
Syskonen fyllde 3 och 5 år. Flickan frågade då om lillebror bara kan gå på kalas hos andra handikappade. När vi började tänka på det här var det naturligtvis så att Felix också varit bjuden om han varit som andra..
Varför kan föräldrarna inte säga någonting, vi frågade Felix om han ville ha kalas nu när han fyller år och det ville han, skall man prata med föräldrarna att de inte behöver känna något tvång att bjuda Felix när deras barn fyller år, eller??
Man behöver trots allt vara en vuxen på honom, då han ej går eller kryper, han sitter inte själv heller, men det gör ju inte honom mer ointresserad för det.Han vill ju med vara med....
Jag hade gärna varit kvar på kalaset om han varit bjuden, vi har också en ass. som sagt att hon också ställer upp.

HUR GÖR VI??
SNÄLLA SVARA!!
Svar på tråden: Det här med kalas...

Följa med själv

Skrivet av  Linas mamma
En förälder frågade oss om vi kunde följa med på kalaset när de bjöd vår dotter (förstådshandikappad), och självklart ville vi det. Efter det var det fler som vågade bjuda, jag tror helt enkelt inte att de vuxna vågar bjuda ett annorlunda barn för att de inte vet hur dom ska klara av barnet.

Om ni bjuder till kalas själva har ni ju möjlighet att nämna detta för barnens föräldrar.

Det är ju faktiskt så att alla barn vill gå på kalas, även de som är lite annorlunda.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv