Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tillväxthormoner

Skrivet av undrande mamma
hej
Finns det någon som fått detta till sina barn som är kortväxta och hur har det fungerat?
Svar på tråden: Tillväxthormoner

Vi hann inte

Skrivet av  Annika
se resultate. Vi påbörjade behandling i januari 1999 och den 29 mars avled vår flicka. MEn jag såg att ghon vuxit en bit bara på den korta tiden och jag vet att andra sett mycket goda resultat.
 

Kan man börja

Skrivet av  Fia
med hormoner i vilken ålder som helst?
 

Före puberteten

Skrivet av  Annika
måste man börja, om man ska se effekt på tillväxten. Men om jag förstod experten vi träffade rätt så är det inte nödvändigt för den slutliga längden att starta i späd ålder. Effekten på slutlängden blir densamma om man - som vi - börjar i nioårsåldern. Däremot väntar man väl inte med behandling när barnet får konstaterat brist i tidiga år.
Vår dotter testades när hon var rätt liten, men visade då ingen brist. Det nya testet visade däremot på en klar brist.
Jag svarade lite mer utförligt i snackgruppen "kromosomer" där frågan också ställdes. Kika in där om du vill.
 

Från första början

Skrivet av  Pernilla B
Hej!
Vår dotter har otillräcklig hypofysfunktion och har ända sedan diagnosen ställdes vid 2,5 veckas ålder fått tre olika hormon dagligen. Sköldkörtelhormon 1 gg/dag, stresshormon 3 gg/dag och tillväxthormon i spruta 1 gg/dag. Hon är normalstor för sin ålder, 7 mån den 23/2. Tillväxthormon påverkar inte bara tillväxten utan även välbefinnandet. Man mår bättre helt enkelt! Det första som ska göras är att genom ett blodprov analysera nivån av tillväxthormon i kroppen. Sen ska man kräva att få substituera upp till den nivå som barnet *borde* legat på. Det gör underverk på både tillväxt och humör, det är jag övertygad om. Brist på tillväxthormon i späd ålder kan i värsta fall leda till utvecklingsstörning.
MVH Pernilla, Toves mamma
 

Från första början

Skrivet av  Pernilla B
Hej!
Vår dotter har fått tillväxthormon från hon var 2,5 vecka pg.a otillräcklig hypofysfunktion. Hon är normalstor för sin ålder. Tillväxthormon påverkar inte bara tillväxten utan också det allmäna välbefinnandet. Be att de tar ett blodprov och mäter nivån av tillväxthormon i kroppen. Är nivån låg bör man kämpa för att få substitutera till *normal* nivå. Det gör underverk både på tillväxt och humör, det är jag övertygad om. En lite spruta innan läggdags är vad som krävs. Det går lätt efter ett tag.
Här är en hemsida om tillväxthormonbrist:
http://home7.swipnet.se/~w-78856/GH-brist.htm