Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första besöket på hab

Skrivet av Pernilla B
Igår var jag och min man på det första hab-besöket. Vi träffade en specialpedagog och en kurator och vi pratade 1,5 timme. Vi fick en bra kontakt. Vi ska träffas 2-3 gånger till, utan att Tove är med. De behöver få en samlad bild av våra behov och sen ska en habiliteringsplan göras.

De ansåg att Tove i allra högsta grad behöver hjälp av hab, och att de har mycket de kan hjälpa oss med. Söka vårdbidrag, kontakta kommunen etc. Mest akut är att få struktur på Toves språkträning och se till att dagis får de resurser de behöver, vilket de nekats hittills.

En annan viktig sak är att vi ska få hjälp med att se HELA Tove. Alla läkare vi träffar ser ju bara sin lilla del, plus att Tove tillhör Blekingesjukhuset ibland och MAS ibland. Hon faller mellan stolarna och vi känner ingen naturlig hemvist och har ingen given samtalspartner. Allt detta kan och vill hab hjälpa oss med.

Senare kan det även bli tal om en psykologbedömning, sjukgymnastbedömning, neurologisk undersökning etc. Men inget av detta är akut på något sätt.

Det känns som en stor sten har fallit från mitt hjärta. Det känns så skönt att någon lyssnat på vårt rop på hjälp, ingen i familjen är oberörd av allt detta. Jag tror tex att jag själv har mycket obearbetade känslor som behöver komma upp till ytan. Jag har bara haft 2-3 kuratorsamtal dessa 3,5 åren. Vi vill också veta hur vi ska hantera syskonfrågan. Erika, 5,5 år, far nog bitvis illa av att ha en sjuk/handikappad syster med allt vad det innebär. Som förälder är det inte alltid lätt att se det mitt i all oro över det sjuka barnet.

Den 26/11 togs även blodprov för catch 22 på Tove. Vi väntar på svar - när det kommer vet jag inte. Tack för ert stöd i denna fråga.

Nu är två stora stenar satta i rullning i alla fall och jag kan glädjas åt en lugn och härlig julledighet. God Jul på er också alla kämpande föräldrar!
Svar på tråden: Första besöket på hab
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv