Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårdnadsbidrag

Skrivet av Pernilla B
Hej allihop!
Har någon här ansökt om vårdnadsbidrag och lyckats få det? Vi ansökte angående Toves LKG och hennes otillräckliga hypofysfunktion (som medför medicinering och en del sjukbesök). Idag fick vi svar från FK som föreslår en fjärdedels vårdnadsbidrag under tiden 0002-0108. Dock ej skattefri merkostnadsdel. Vi kom *bara* upp till 5.200:- och 6.600:- var gränsen.
Vi ska ge synpunkter innan 31 mars. Annars går ärendet vidare till beslut hos Socialförsäkringsnämnden. Brukar de gå på FKs linje?
Hur mycket motsvarar en fjärdedels vårdnadsbidrag egentligen? Tanken var att jag skulle kunna gå ner i föräldradagar och stanna hemma längre, åtminstone på deltid.
Ska jag vara nöjd, eller kanske rentav jättenöjd? Jag har hört att det är svårt att vårdnadsbidrag. Jag hade ärligt talat inte räknat med att få det. Men vi kanske inte alls får bidrag, jag ska inte ropa hej ännu.

MVH Pernilla, Toves mamma 990723
Svar på tråden: Vårdnadsbidrag

Hej

Skrivet av  Annika
Fjärdedels vårdbidrag är en bit under 2000 kr/mån har jag för mig. Kolla på www.fk.se.
Socialförsäkringsnämnden brukar gå på tjänstemännens förslag. Man kan begära företräde inför nämnden och prata för sig om man vill.
Hur stort vb man får beror på merarbetet; har ingen erfarenhet av LKG så jag vet inte hur mycket jobb det genererar, men som jämfdörelse tror jag svårare allergier/astma brukar ge 1/4 vb.
 

Artiklar från Familjeliv