Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken typ av anfall? Snabb hjälp, tack

Skrivet av Pernilla B
Hej!
I morse fick vår dotter Tove ett anfall - av vilket slag vet vi inte ännu. Jag har aldrig sett någon få blodsockerfall eller epilepsi, men läkaren lutar nog åt epilepsi. Kanske kan någon med erfarenhet hjälpa mig? Tove sov bredvid mig och jag vaknade av att hon låg och skakade på huvudet. Jag lyfte upp henne och hon skakade fram och tillbaka på huvudet maniskt, ögon snurrade i skallen på henne, runt, runt. I övrigt gjorde hon inget motstånd, inte helt lealös i kroppen men närapå. Hon var helt okontaktbar. En febertopp hade kunnat vara förklaringen. Men hon hade bara 37,7 i morse, senare på sjukhuset 37,1 och ikväll 37,3. Efter 5-10 minuter slutade Tove skaka på huvudet, men ögonen flackade fortfarande. Blicken var helt tom, precis som om hon var blind. Kroppen var nu helt lealös, hon hängde som en handduk i famnen, helt väck. Det kom inte ett ljud ifrån henne utan bara tung, dock ej ansträngd andning. I bilen in till sjukhuset började hon repa sig, ca 40 min efter jag vaknat och sett hennes anfall. Hon tittade på sin hand och försökte tafatt stoppa den i munnen. Väl på sjukhuset blev hon bättre och bättre, lekte till och med lite med en leksak. Fortfarande slapp och inaktiv dock. Läkaren kom och sen togs det en massa prover. Vi fick åka hem och invänta svaren eftersom Tove blev bättre och bättre för varje timme. Provsvaren var helt okej. På mån-tis ska vi till sjukhuset för att göra EEG på skallen. Då får vi veta om det är epilepsi. Ser de inget då blir jag riktigt orolig. Vad annat än feber kan få en kropp att reagera så? Oron inför nya anfall är enorm - åtminstone tills vi vet vad det var.

Med förhoppning om snabb hjälp

Med vänlig hälsning Pernilla
Svar på tråden: Vilken typ av anfall? Snabb hjälp, tack

vilken typ-vet ej

Skrivet av  sa
Jag vet inte vilken typ av anfall. Min dotter får grand-mall, som är annorlunda. Hon har hit-intills inte fått dem så ofta, men oron är alltid stor. Hon sover bredvid mig fast hon är över 9 år. Stess, oro, hög feber (och choklad, som också kan orsaka migrän)kan få henne att få anfall. Jag vet aldrig när. Har ett svagt ljus när vi sover. 3 eeg har ej visat utslag. Stesolid finns alltid till hands.Hoppas hon får ngn hjälp och att du har ork. Kram.
 

Inga svar

Skrivet av  Annika
Det kan vara någon form av epilpsi; Hur gammal är Tove? jag fick bara för ett par år sedan förklaring på något jag mionns från när jag var liten: Hur jag vaknade av att jag började andas konstigt mitt i natten, utan att kunna sluta. Jag tyckte det hela var pinsamt; det lät och jag gick upp och drack vatten för att få stopp på den konstiga "hickan".
Mamma trodde det var mardrömmar; hon sa att jag inte var kontaktbar, men jag var ju vid fullt medvetande efersom jag mycket väl minns. Dock var det svårt att prata efetersom jag "hickade" hela tiden. Det där kom och gick mellan cirka 5-11-årsåldern.
På en föreläsning om epilepsi sa läkaren att det antagligen var fråga om sk benign (godartad)barnepilepsi, en form av ep som växer bort.Den orsakas av en omogen, känslig hjärna och behöver ofta inte medicineras.
MEn det är bra att ni gör EEG, AKanske får ni mer svar då!
Lycka till
 

Jag har svarat under Epilepsi (IMT)

Skrivet av  Pernilla B
,
 

......vet ej, men.......

Skrivet av  en annan mamma!!

.....jag har upplevt ett liknande anfall, dels hos min lillasyster som fick det när hon var tre år, hon lades
in på sjukhus och de tog EEG som ej visade något, så tog de ryggmärgsprov som inte heller visade något, de kom fram till att det var feberkramp, och hon fick medicin som hon fick ta varje gång hon fick feber. Nu hade ju inte Tove någon feber...så det verkar det ju inte vara. Sen har jag varit med om det ytterligare en gång när min son var ca 3 månader. Det var efter det han hade fått sin vaccination på BVC, bla kikhostevaccinationen. De sa då att han hade fått en biverkan från vaccinationen. Har din dotter vaccinerats eller så, samma dygn det inträffade?? Efter det så har det inte hänt igen.....han kan börja rycka när han får hög feber men inte på samma sätt som den gången vid 3 månaders ålder. Hoppas att det var en engångsföreteelse, förstår din oro!!
 

Artiklar från Familjeliv