Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har ett barn med rörelsehinder/hjärnskada etc!

Skrivet av Eva
Hur fick ni reda på att barnet var skadat? Kunde man se det redan när barnet låg i magen med hjälp av ultraljud?
Svar på tråden: Ni som har ett barn med rörelsehinder/hjärnskada etc!

Nej.

Skrivet av  LB
Jag förstod att något var galet redan på BB. Men ingen annan tycktes se att min dotter bar sej annorlunda åt. När hon var 1 månad lades vi in på Barnkliniken för att hon inte gick upp i vikt och skrek dygnet om. DÅ, lyssnade äntligen en läkare på oss. Vi utreddes i 5 månader. Idag är hon 2,5 år och vi har fortfarande ingen diagnos.
Ser normal ut men är motoriskt som en 4 månaders baby, har inget språk och äter inte själv. Men söt, skrattar och är väldigt social.
 

*lägger mig i...*

Skrivet av  Sabina 26 år

Jag har en dotter som har Rett syndrom.. visserligen brukar man inte se det så tidigt som du gjorde med din dotter men det är ju inte omöjligt.. Har läkarna funderat över om det skulle kunna vara Rett syndrom hon har?
 

Efter förlossningen

Skrivet av  MM
Hej!
Jag har nu varit hemma med min son i en månad. Han är två månader gammal, och har en hjärnskada. Hur allvarlig den är vet vi inte, men att det var något fel förstod vi direkt när han kom ut vid förlossningen. Han var alldeles slapp och livlös, och fick hjälp att komma igång och andas. Allt hade sett helt normalt ut under graviditeten, men tydligen uppkom skadan ändå då.

Efter knappt ett dygn fick vår pojke svåra kramper. Han fick mediciner som gjorde att han slutade andas, och fick ligga i respirator. Nu andas och äter han själv, men han får krampmediciner, och är alldeles för spänd i kroppen när han är vaken.

Nu har vi gjort skiktröntgen, som visar att hjärnan inte ser "normal" ut, och senare ska man göra magnetröntgen, men ändå är det bara att vänta och se vilka skador han får. En himla gosig unge är han i alla fall!
 

Det tog 10 mån

Skrivet av  MD
Det tog 10 mån innan det upptäcktes, min dotter är idag 2 år och är gravt utvecklingsstört och synskadad.
Jag ifrågasatte redan när min dotter var runt 7 månader men enligt BVC var hon sen men normal. Fick själv ta kontakt med en ögonläkare som i sin tur ringde neurologen och den vägen gick det. Vi har fortfarande inte fått någon diagnos.
 

svar till eva

Skrivet av  rozitha64
man kan inte se på ultraljud att barnet är skadat.när man gör mrt eller skiktrönken kan man ibland se att det finns en skada . ibland hittar man inget fel trotts att rörelsehindret är stort. min son är tre år och har rörelsehinder och synsvaghet ,man har tyverr inte hittat vart skadan sitter på honom.