Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Husdjur och handikappade barn

Skrivet av Gunilla
Vi har en tjej på snart 3 år med medfödd hjärnskada. Detta leder förstås till mycket jobb kring henne. Vi har funderingar på att skaffa hund. Dels för att våran tjej ska få en "kompis" och vi måste komma ut och lämna hemmet en stund varje dag och tänka på annat. har nåon av er haft samma tankar. Hur tänkte ni och vad valde ni för ras?
Svar på tråden: Husdjur och handikappade barn

jag har hund!

Skrivet av  jempa
Hej, jag har själv hund och en tvååring son som är normalstörd, alltså ej handikappad. Men jag tror ändå jag kan hjälpa dig lite då jag har varit aktiv som instruktör och själv hållit på och tränat och tävlat med egen hund i många år. Jag tror absolut att det skulle vara en bra sak att skaffa hund för er, men det måste vara en stabil, trygg hund. Att ni vill komma ut och gå i skogen och fundera på annat är ju en jättebra anledning, liksom att er dotter säkerligen kommer träna mycket på sin finmotorik då hon klappar och grejar med hunden. Jag är själv uppvuxen med hund och vet vilken fin gemenskap man får med en hund. Först får ni fundera på hur mycket tid ni har att lägga på hunden varje dag, vill ni gå långa promenader, även i regn och rusk, eller vill ni ha en hund som kan ställa upp på långa promenader ibland, men gärna tar det lugnt någon dag också och mår bra ändå? Aktiva, men stabila raser är golden och labrador, de kräver mer än bara promenader, vill gärna träna spår och kanske lydnad för att må bra. En annan underbar ras är springer spaniel, lite större än cockern, lite lugnare och stabilare, men aktiv och pigg och mycket lekfull. Kräver ganska mycket pälsvård ska man vara medveten om. En riktigt lugn stabil trevlig ras som är nöjd med bara promenader är basseten. Mycket människokär, men ingen hund som vill träna lydnad, agility eller liknande, bara familjehund helt enkelt. Även tax är underbar ras som passar bra med barn. Trivs väldigt bra med kort eller lång promenad varje dag, för övrigt lugn och gosig inomhus. Tala med uppfödaren när ni ska bestämma er, det finns stora variationer inom varje ras och uppfödarna vill ha olika typer av hundar. Lycka till!
 

instämmer

Skrivet av  lene
helt med de proffs kunskaper som i inlägget ovan som amatör med barn o hund.
Det är det bästa vi gjort nu var vår flicka äldre när hunden kom ,
men vi hade en liten kanin först jättebra ,Liten gullilg o in i buren när man tröttnar, Men en hund fram i vår,skulle inte tveka en sekund, Vi fick fondmedel till inköpet.
Vi har en ras som går under sällskapshundar perfekt kan gå lite kan gå långt,,och viken kompis sen,,levande gosedjur
 

Artiklar från Familjeliv