Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förståndshandikapp..har någon erfarenhet

Skrivet av MammaFia
av det? Har skrivit in under Kromosomer ang. ev förståndshandikapp hos min 1 årige son. Han har andra handikapp också, men jag behöver få lite "feedback"från någon annan. Vi är under utredning och han ahr ingen diagnos ännu. JAg vill komma i kontakt med föräldrar som har förståndshandikappade/flerhandikappade barn och hur deras första tid såg ut. Finns det ngt gemensamt med det jag går igenom just nu? Kanske vi kan utbyta erfarenheter?
Svar på tråden: Förståndshandikapp..har någon erfarenhet

Hej MammaFia

Skrivet av  
Jag har en flerhandikappad liten kille på drygt 4år.
Han är bla förståndshandikappad. Han har 47 kromosomer och en rad missbildningar.
För oss stod det näst intill helt still i utvecklingen de första 2 åren.
Sen har det kommit små/stora kliv efter det, han var nästan fyra år innan han kunde hantera gåstolen mm
Berätta mer om vad du vill veta.
Camilla
 

Camilla

Skrivet av  Maria L
Vi förlorade vår dotter som föddes med en kromosom för mycket, trisomi 18. Har inte sett någon annan som drabbats av detta. Får jag fråga vilken kromosom er son har för många av?
 

Hej Maria!

Skrivet av  
Min son fick först diagnosen Trisomi 18 eller T13, men efter 6 mån fick han en ny diagnos T9p + T20p
(två halva extra bitar som tillsamans blir en hel extra kromosom). Han liknar mycket T18 (LKG-spalt,sklett & hjärtmissbildningar mm).
Det finns rätt mycket att läsa om Trisomi 18 på nätet om du är intresserad kan jag hjälpa dig med adresser.
Själv har jag läst mycket om T18, eftersom vi hade den diagnosen från början. Jättetråkigt att ni förlorade er lilla tös, tänker på er.
Camilla
 

Tack...

Skrivet av  Maria L
... för svaret och omtanken. Vår lilla tjej blev bara 34 dagar och mitt i all sorg och saknad försöker jag hitta ett svar på frågan, VARFÖR?

Jag har bara varit inne på socialstyrelsens hemsida och läst lite så jag är jättetacksam för hjälp med fler adresser.

Hur kunde de ändra er sons diagnos? Jag har uppfattat av de läkare vi pratat med att det inte går att ta fel på om det är 18, 13 etc???

Kram - och tack igen.
 

Hej igen Maria

Skrivet av  
Tyvärr är det lite svårt med T18 (Som också heter Edwards Syndrom), pga av att allt som byggs upp -läggs ner lika fort (pga att ingen lever så länge). Svenska Soft jobbar med Trisomi 18, men vet att i Maj var det bara 1 medlem (pga det jag skrev), men de har "massor" av information och kan nog svara på en del av dina frågor.
Du kan även gå in på: http://www.gsv.se/sgc/lankar.HTM
-det är en sida med bra länkar, tyvärr är det mesta på Engelska.
Socialstyrelsen hemsida som du varit inne på är rätt bra (kortfattad men med mycket innehåll).
Gå ner ett par steg (snack) så ser du en grupp som heter kromosomer, jag vet att för en tid sen fanns det en mailgrupp om kromosom 18 -hör om den finns kvar.
Det finns "smågruppsprojekt" i Sverige, vet inte var du bor men du får ett telefonnr till Stockholm, de kan hjälpa dig vidare Tel : 08 6906033
Du får jättegärna maila mig, det är så svårt att förklara och vissa adresser är så fruktansvärt långa.
En Adress om Trisomi 18 är.
http://orphanet.infobiogen.fr/Site/Data/Pat_Data.stm?cookie=966460&Patld=339

Min mailadress är [email protected]

Och svar på din fråga. Min son hade alla de typiska kännetecknena för Trisomi 18/13, han föddes midsommarhelgen, då alla gått på Semester -det fanns ingen som kunde "utföra" Fishanalysen -sas det.
Det var inte förens -94 de kunde se så djupt på kromosomer, så hade han kommit innan -hade han fått diagnosen T18/13 om jag förstått rätt.

Hör gärna av dig, hoppas du hittar något du tycker känns bra.
Kram / Camilla

 

Artiklar från Familjeliv