Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för alla synpunkter!

Skrivet av Gunilla
Tack alla som svarat på mitt dilemma. Som någon skrev man har ju faktiskt 75% chans att få ett friskt barn också. Men tankarna kommer ju att finnas där under en ev. graviditet. Hur skulle man orka med två handikappade barn? Donation känns som ett OK alternativ för mig men då måste man ju veta om båda bär anlaget eller en av oss osv.

Av ren nyfikenhet en annan fråga. Hur sover era barn? Är de vakna mycket på nätterna?
Svar på tråden: Tack för alla synpunkter!

En eller båda

Skrivet av  LisaFia
Hej
Om ni har en ärftlighet på 25% bär ni båda på anlaget. Är ganska säker på att det är så. Men dubbelkolla med er genetiker.
 

Hej Gunilla.

Skrivet av  Ann m Fanny & Frida
Vår dotter Frida sover bra när hon är frisk. Hon vaknar kanske 2-3 ggr varje natt men behöver då bara få nappen så somnar hon igen. Hon har knapp så hon vaknar aldrig av hunger. Frida är 15 månader nu och har faktiskt alltid sovit bra, tackolov. :-)

Hur har era resonemang fortsatt beträffande syskon? Jag och maken diskuterar också och jag vill gärna ha ett barn till medan maken tycker att det räcker. Han är rädd för fler ev handikapp med tanke på att vi även mist ett barn i v 15. Jag tycker att eftersom vi har ett friskt barn så KAN vi ju bevisligen göra friska barn också... Men allt beror ju på om man ser glaset som halvfullt eller halvtomt, tror jag. *ler* Jag är född optimist!

Berätta gärna hur det går!!!

Kram
Ann
 

Hej Ann!

Skrivet av  Gunilla
Tack för ditt svar!
Vi fortsätter kämpa på! Nu vet vi att vår remiss kommit till Huddinge. Vi ska göra om ett prov igen på Lisa. De tar muskelvävnad. Förra gången fick de lite motstridga svar så vi ska göra ett nytt försök. Antagligen är Lisas sjukdom sällsynt. De förra proverna har varit ute en sväng i världen hos olika experter. Vi hoppas att de ska komma närmare svaret den här gången så ett de kan göra fosterdiagnostik tidigt i en ev. graviditet. Men allt tar tid och som kvinna har man ju inte all tid i världen.

Jag känner att vi skulle må bra av ett syskon till Lisa. Just nu kretsar allting kring henne. Allt ska fungera. Som tur är har vi fungerande assistenter och "kortis".

Lisa vill inget annat än att sova på nätterna men vaknar av slemmighet. Då är hon aftast glad som tur är. Men att vara vaken varje natt tar på krafterna när man ska jobba också. Nu har vi "kortis" två nätter i vecken. Skönt men samtidigt jobbigt att var utan henne.

Hälsningar Gunilla
 

Hej Gunilla.

Skrivet av  Ann m Fanny & Frida
Hoppas ni får lite mer svar om Lisas sjukdom. Vi ska till genetiker nu i feb med Frida för att få en diagnos förhoppningsvis, så jag hoppas väl att genetikern kan säga något om ärftlighet då också. Sen är det väl bara att hoppas och be att maken ändrar sig.

Frida var ganska slemmig förr också när hon fick högkalorimat i knappen. Nu får hon vanlig välling istället och både kräkningar, illamående och slemmighet försvann som i ett trollslag.

Kram
Ann
 

Artiklar från Familjeliv