Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förståndshandikapp eller CP-skada?

Skrivet av ULLI
Hur ser man skillnaden? En läkare säger att vår 2-åriga son har en CP-skade syndrom och en annan vill inte ställa den diagnosen utan tycker att det lutar mer åt att han är förståndshandikappad. Han är sen motoriskt, går inte och är exakt 2 år och 3 mån. Han har ingen finmotorik och kan inte prata. Han är sen med allt men också förståelsen. Förstår enkla saker som vart är lampan, ankan etc. Man kan inte ställa en fråga som "Vill du ha mat?". Han saknar vävnad i tinningloberna i hjärnan och dom tror att det har uppstått under de 3 första månaderna under graviditeten. Vi ska börja med tecken kommunikation nästa vecka. Nå, med den lilla bakgrunden är det någon som kan förklara skillnaden på CP-skada och förståndshandikapp? Väntar ivrigt på svar.
Kram
Svar på tråden: Förståndshandikapp eller CP-skada?

Svårt att föklara, men jag kan göra ett försök.

Skrivet av  Lee
Hej Ulli!

Cp-skada och förståndshandikapp kan gå hand i hand.
Cp betyder ju celebral pares vilket betyder hjärnskada den uppkommer under graviditeten , under eller i mycket tidig ålder.
Eftersom din son tros ha fått sin skada i början av graviditetn så går han under cp-skada.
Vissa former av cp-skada kan ge förståndhandikapp som tillägg på den redan konstaterade cp-skadan.
Själva cp-skadan om den är svår kan göra det svårt för individen att tala om eller visa att den förstår..(det där lät invecklat), men det kan då i sig göra att man har sk. flerfunktionshinder.
Man kan inte kommunicera och inte röra sig och iblan ha ytterligare komplikationer som synnedsättning, hörsel eller andra sjukdommar som epilepsi.
Om din son förstår vad du säger och kan titta på lampan när du frågar och så vidare så tycker jag att det låter väldigt positivt.
Kanske är det bra att vänta med diagnosen för hans del så att han inte får felaktig "stämpel " från början.

Jag har en son som idag är 6 år som först lärde sig att säga ord för ca. 1 år sedan. Då menar jag ord som andra än jag kunde förstå. Idag pratar han på som bara den om än lite otydligt men ändock.
Hoppas att du fick lite förklaring på det hela.
 

Hejsan Lee, tack för

Skrivet av  ulli
ditt svar. Jag har också "läst" att det är en CP-skada om det uppstår en skada på omogen hjärna alltså under graviditeten. Varför säger då läkaren att det inte är det, konstigt. Sebastian har också "skadade" synnerver och de säger att risken för epelepsi är stor när han blir äldre. Betyder det att han har flerfunktionshinder/flerhandikapp? Jag vet också att det är svårt att ställa en diagnos innan barnet är4-5 år men det skulle underlätta saker och ting. T.ex att få igenom sina rättigheter av kommun med extra resurs mm. och att få kontakt med föräldrar som har barn i samma "grupp". Och så är det lättare att söka fakta om man vet diagnosen.
Vad har ditt barn för skada? Vi ska börja med tecken kommunikation nästa vecka. Och vi ser positivt på vår lilla älskling för framstegen finns där om ändock sakta. Vilken lycka det måste ha varit för er när er son kunde börja förmedla sig till andra. Jag glädjs med er. Kram
 

CP, till Ulli och Lee

Skrivet av  Annika
Jag har för mig att definitionen på en CP-skada är att det är en skada på en omogen hjärna *till följd av syrebrist*, men jag är inte 100 procent säker. Men det kanske kunde vara en förklaring till att den ena läkaren inte vill ställa diagnosen CP? Att skadan kanske har en annan orsak?
Hur som helst låter det ju positivt att pojken gör framsteg. OCh även om det inte finns någon exakt diagnos har du säkert glädje av kontakt med RBU eller FUB. Har man barn med sen utveckling och/eller rörelsehinder är det alltid trevligt att prata med andra föräldrar vars barn har samma symptom, även om barnensn grunddiagnos är olika.
Och flerfunktionshinder; det är helt enkelt att ha flera funktionshinder, så om din pojke har rörelsehinder och epilepsi, kanske också en utvecklingsstörning har han flerfunktionshinder.
 

Hejsan Ulli!

Skrivet av  En mamma
Hejsan Ulli och alla andra!

En cp-skada är precis som de andra skriver, en skada som uppstår på en omogen hjärna (under graviditeten, under förlossningen eller under den första levnadstiden). Den vanligaste orsaken till en cp-skada är syrebrist men den kan också orsakas av en hjärnblödning eller en infektion. Ett måste för att få diagnosen är att man har en motorisk funktionsnedsättning med onormalt spända eller slappa muskler. Diagnosen cp-skada får man alltså om man har skador i den delen av hjärnan som styr motoriken och om den skadan har uppstått på en omogen hjärna.
Ofta brukar en cp-skada kunna diagnosticeras relativt tidigt och jag tycker att det verkar konstigt att läkarna inte kan svara på om din son på 2 år och 3 månader har en cp-skada eller inte. Har ni fått träffat någon sjukgymnast?

I tinningloben finns centrum för hörseln och andra funktioner som har att göra med både hörsel och språk.. en del av minnet finns också här särskilt hörselminnet. Exakt vad för symtom man får av en skada i tinningloben beror på var i tinningloben skadan sitter och hur mycket hjärnan lyckas reparera genom att hitta andra vägar.

Jag tror att allt jag skrivit stämmer, är bara en påläst och frågvis mamma. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Lycka till med din son.
Kramar från mig.(mamma till en son med en cp-skada och ev. en utvecklingsstörning, mm).
 

Hej Ulli

Skrivet av  En pappa
Själv är jag pappa till sju barn, varav det yngste, ett adoptivbarn, är cp-skadad, blind, quadra-plegic (vet inte vad det heter på svenska, kan använda varken händerna eller fötterna och måste ha rullstol) och förståndshandikappad.
Jag håller med de beskrivningar som har getts om vad cp-skadan är och hur och när den uppstår.
Min flicka blev skadad vid tre månaders ålder men de flesta cp-skador uppstår under graviditeten och oftast p.g.a. syrebrist. Bry dig inte om den läkare som inte kunde/ville uttala sig om skadan. Om Du tycker att en diagnos är viktig sök upp en annan läkare.
Min flicka är glad för det mesta, omtyckt och populär i sin klass i skolan (hon går i en vanlig femma), har ett leende som skulle kunna smälta smör och är söt som bara den.
Två egenskaper hjälper, att ha oändligt tålamod med ditt barn och obegränsad envishet mot myndigheterna när Du vill ha nåt till ditt barn.
Lycka till med din son. Och varma hälsningar till de andra föräldrar som har skrivit.
 

Artiklar från Familjeliv