Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ser att ni diskuterar fler barn..

Skrivet av Lindelou
Jag har en pojk som fyller ett år.Jag slutade med pillren kring nyår och har ägglossning vilken dag som helst.Nu ringde en doktor och talade om att pojken var för gammal för att bara vara sen.Han sitter ,men sätter sig inte själv.Han kommunicerar med miner och vissa ljud ordentligt,skrattar mycket och ser ut som vilken unge som helst.Han ser "jättenormal" ut,men han känns "klen".Doktorn säger att han har låg muskelanspänning och vi är remitterade till neurologen. Han använder inte benen utom i hoppgungan.Vänder sig jätteduktigt och håller upp huvet bra.Tror ni att det kan vara något så allvarligt at vi måste avbryta bebisverkstan? Om han är handikappad eller sjuk på nåt vis,så beror det ju på hur allvarligt det är.Jag är inte rädd för handikappade barn,jag älskar min son över allt!Men jag kanske vill undvika att få ett barn till med samma sjukdom.Samtidigt vill jag absolut bli med barn just nu.Jag har ställt in mig på det,och det passar förövrigt så bra just nu.Jag vet ju inte ens om han är sjuk...Jag är villrådig!Om jag visste at han skulle hamna i rullstol så skulle jag nog avstå barn.Om jag visste att han hade ett litet handikapp eller var frisk så skulle jag med glädje ha ett barn till. Brukar det ta tid att få diagnos?Tänk om det är genetiskt?Jag kanske redan är gravid...Just nu är jag rädd för det värsta.Tänk om han är livshotande sjuk!
Svar på tråden: Ser att ni diskuterar fler barn..

ett litet råd..

Skrivet av  annan mamma till h-barn och andra gå -barn
ta det lugnt ..låt läkarna reda ut vad som är vad på din son,,njut av honom och
du ta och tänk ..om alla vi med barn som har fötts med eller förvärvat ett handikapp skull avstått från syskon,,hur skulle det bli inte skulle vi vilja att våra barn blev utan glädjen ett syskon eller hur,
skall du ta bort en sak i din sons liv ett syskon,,man kan inte garntera sig något i livet utgå från vad du vet i dag,,att du har en liten fin pojke och vill ha ett barn till inget annat ,,,
tiden får utvisa vad som händer,,
 

Hej!

Skrivet av  Lindelou
Och tack för ditt svar!Jag har flera barn sen förut så egentligen "måste" jag ju inte skaffa fler...Men jag vill väldigt gärna ha ett till ändå.Frågan är om det är rätt mot dom andra,kanske pojken kommer att ta en del extra tid...Och kanske om han har ett handikapp så kommer nästa också att drabbas...
 

jo visst..

Skrivet av  annan mamma till h-barn och andra gå -barn
tar ett barn med ett funktionhinder tid mer än du ens kan föreställa sig, men jag och det är ju utifrån sig själv man ger råd hade inte tvekat ,,blir du gravid så blir du du får som jag skrev utgå infrån det du har nu,,för om tänk om vi tänkte så ,,
ett av dina stora barn kan råka ut för en sjukdom och blir vårdkrävande ,,olycka arbetslöshet mm
så gläd dig åt att än en ggr bli föräldrer lita på läkarna och ta en dag i sänder,
jag vet föräldrar till barn med h-kapp som i eterhand ångrat att dom inte skaffade ett barn till efter diagnosen att dom lätt rädslan ta överhand hur ska jag orka hur gör vi nu mm och sedan när allt lagt sig har åren gått och det blir inget mer barn ,,biologisk klocka har ju vi kvinnor så hur man än gör kan man göra fel,,