Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tvåplans hus för barn i rullstol?

Skrivet av LisaFia
Hej
Jag har en multihandikappad tjej på 3 år som troligen kommer att sitta i rullstol. Vi behöver större hus (pga syskon) och i vår del av Sverige är enplanshusen antingen väldrigt dyra eller blir nästan aldrig lediga. Jag undrar om någon "trotsat" råden och ändå köpt tvåplanshus trots vetskapen om framtida svårigheter? Och hur har det fungerat/inte fungerat? Har ni själva installerat trapphiss exempelvis? Vad har det kostat? Skulle ni göra om det?
Svar på tråden: Tvåplans hus för barn i rullstol?

Vi flyttade till etagelägenhet...

Skrivet av  Ann med tre
...när vår rörelsehindrade dotter var tre. Då visste vi inte hur bra/dåligt hon skulle kunna gå. Det har inte varit problem med bostadsanpassning för vår del, behöver dock ingen trapphiss.
En bekant flyttade till 1.5 planshus med son i rullstol. De fick däremot bekosta trapphiss själva eftersom de visste att sonen åkte rullstol när de flyttade.
 

Vi byggde nytt stort enplanshus

Skrivet av  Anna
Vi hade turen att få en kommunal tomt med förtur och satsade då på ett stort handikappsanpassat enplanshus som fungerar i dag och även kommer att fungera i framtiden för vår familj. Vi bodde tidigare i ett ett och ett halv planshus

I dagsläget är det i många kommuner väldigt svårt att få bidrag till bostadsanpassning även om man som vi byggde helt nytt och enplanshus. Väljer man att flytta till äldre flerplanshus eller bygga ett sådant så är det med största sannolikhet totalt nej till bostadsanpassningsbidrag. Jag vet inte vad det kostar att installera hiss själv, men jag skulle nog tänka mig för båda en och två gånger innan jag bestämde mig för något sådant. Troligen säger kommunen helt nej även till andra anpassningar som t ex badrum och entreer om ni väljer ett flerplanshus. Så om ni inte är helt ekonomiskt oberoende så skulle jag i er situation kolla upp sådant skriftligen med kommunen innan jag bestämde mig. Med flerplanshus och funktionshinder kan ju även den sociala biten i familjen bli lidande. Behöver barnet hjälp för att klara en eventuell hiss? I så fall kan ju övriga familjen inklusive syskon "smita" i väg och det kanske inte alltid är så populärt, samtidigt som det ju kan möjliggöra för syskon att få lugn och ro. Som sagt det finns både för och nackdelar. Vårt barn går inomhus och hela familjen är jättenöjd med boendet. Det är det bästa vi har gjort. Barnet har fått möjlighet att röra sig självständigt i hela huset, vilket för hela familjen har inneburit både psykiska (sociala) och fysiska (slipper lyfta/bära) fördelar. Vi måste alltid finnas i närheten, men barnet bestämmer själv och det betyder mycket för själkänslan.
 

Färdigt eller akritekritat

Skrivet av  LisaFia
Hej
Byggde ni ett "färdigt" hus eller anltade ni en arkitekt för att få huset handikappanpassat? Något speciellt ni tänkte på?
 

Omritat myresjöhus

Skrivet av  Anna
Efter att ha tittat och letat länge valde vi ett Myresjöhus och fick det omritat efter våra önskemål. Vi kom fram till att platta på mark, dvs ej torpargrund, är bäst för att få minsta möjliga nivåskillnad vid entreer. Det hus vi bor i hette när vi byggde (läta bygga) Tylösand och var i grundutförandet ca 180 kvm, med fyra sovrum, vardagsrum, allrum, två badrum, kök och tvättstuga. Efter omritning så blev huset 192 kvm och tröskelöst, badrummen större, vardagsrummet större, köket större, mer ljudisolering i väggarna, större tvättstuga med extra toalett. Vi valde lådor i stället för underskåp i köket för att barnet själv ska kunna duka etc. Mellan föräldrasovrummet och det handikappade barnets sovrum finns ett stort badrum med dubbla handfat (ett elektriskt höj- och sänkbart), toalett, badkar och dusch. På så sätt finns barnet och bekvämligheterna nära, men samtidigt på "lite avstånd". Utanför dessa rum ligger ett stort vardagsrum (ca 55-60 kvm) med hall. I vardagsrummet finns tv-hörna, vuxen arbetshörna med dator och lekvrå med stort skåp och bord/stolar. På så sätt är vi också nära hela tiden även om vi kan syssla med olika saker. I "tonårsdelen" med två sovrum, allrum och badrum bor vårt andra barn. Det andra sovrum är inrett till träningsrum åt det handikappade barnet. Vi tyckte också att det var viktigt att från huvudentre och groventre (tvättstuga/toalett) direkt kunna nå toalett/badrum utan att behöva smutsa ner i resten av huset. Vi har klinker i hall och tvättstuga, kakel i badrummen och parkett i resten av huset. Vi har med avsikt inte valt en öppen planlösning eftersom vi är ganska lättstörda. Däremot har vi halvglasad dörr in till köket och tonårsdelen så att man kan se in/ut men samtidigt stänga ute visst ljud. Det här är ett hus som fungerar perfekt för oss i dag och kommer att fungera i framtiden också. Fråga gärna mer om det är något speciellt du tänker på.
 

Golvvärme i hela huset också.imt

Skrivet av  Anna
x
 

Fick ni någon bostadsanpassning?

Skrivet av  LisaFia
Hej
Fick ni ekonomisk hjälp med en del av de anpassningar du beskriver? Till exempel ändringarna av planlösningen, golvvärmen, de större badrummen, entrén mm?

Är det något ni skulle gjort annorlunda idag?
 

Beviljat bostadsanpassningsbidrag

Skrivet av  Anna
Vad jag minns fick vi inomhus del av kostnader för större badrum 2 st, högskåp för förvaring i badrum, merkostnad för träningsrum 20000 kr. Utomhus fick vi delar av en plattlagd gång dock ej från gatan och upp till entreén, trots att vi blivit muntligt lovade det. Vidare fick vi hela kostnaden för ett varmförråd (15 kvm?) för förvaring av rullstolar, diverse hjälpmedel och hygienartiklar. Efter att ha överklagat ända upp i kammarrätten fick vi också ett staket runt hela tomten. Vi fick inte kostnad för extra toalett, golvvärme, köksskåp. Dessa anpassningar ansågs vara normal standard. Det var en lång och trög process där kommunens bostadsanpassningshandläggare verkligen inte visade sina bästa sidor. De lovade saker som de sedan inte ens låtsades om, struntade i att bemöta våra invändningar, gjorde felaktiga laghänvisningar mm. Detta är anledningen till att jag ovan rekommenderade dig att se till att även innan beslut få skriftligt på vad ni kan räkna med att få i bidrag. Hur långt har ni kommit i "processen"?
 

Prata med bostadsanpassningsbyrån

Skrivet av  Annika60
Om det är väldigt svårt att komma över ett "väl grundanpassat" hus bör man kunna få nödvändiga anpassningar i det hus man flyttar till (t ex en hiss).

Men det är alltid bäst att diskutera saken med kommunens bostadsanpassningsbyrå innan man köper huset.

Och så ska man förstås försöka se till att huset i övrigt är bra anpassat så det fungerar praktiskt med barnets vård utan att det behövs omfattande ombyggnad.
 

Artiklar från Familjeliv