Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har vårdbidrag

Skrivet av förälder
vad använder ni ert vårdbidrag till? Hur stort vårdbidrag har ni? Hur gammalt är ert barn ni har vårdbidrag för?
Svar på tråden: Ni som har vårdbidrag

vårdbidraget...

Skrivet av  mammaHA
...lever jag på eftersom jag inte har min 6 åriga dotter på något dagis.Hon är hörselskadad,autistisk,mm.Jag har fullt vårdbidrag och det är väl inte så mycket att leva på men det går.Som tur är har jag en man som jobbar!Till hösten ska min dotter börja på träningsskolan,bara några timmar/vecka.Få se om jag så småningom kan börja jobba lite!
 

Vårdbidrag

Skrivet av  LisaFia
Min man har 3/4 dels vårdbidrag just nu. Vi fick ett halv fram till vår dotter var 1 år, därefter ett helt och sedan fick vi personlig assistent (32 timmar i veckan) och då gick vårdbidraget ned till 3/4 dels.

Vi använder det till fördyrade levnadsomkostnader (mat på sjukhus, resor upp till högkostnadsskyddet, mediciner upp till högkostnadsskyddet mm), till pedagogiska (svindyra) leksaker, en och annan "vilohelg" utan barn på hotell/vandrarhem. Pengarna går åt.

Det hela är ju en ersättning för merarbetet man har jämfört med "vanliga" föräldrar. När man söker skall man försöka få med hur en vanlig dag ser ut med allt arbete man har.
 

Tack för era svar. *IMT*

Skrivet av  förälder
aaaqqq
 

vårdbidrag

Skrivet av  minix
jag har en son på 11år och har 1/4 vb han har en hjärnsynskada och epilepsi vi har kunnat sätta lite guldkant på hans tillvaro med hjälp av vårdbidraget men för det mesta går det till det vardagliga ,det blir en hel del extra kostnader(kläder mediciner,osv)