Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga

Skrivet av Lotta
I söndags satt jag på et utomhuskafé och åt en glass. Bredvid mig satt en mamma (?) med en tjej i övre tonåren. Tjejen satt i rullstol och jag hade talsvårigheter. Då kom en annan mamma med sin flerhandikappade pojke i rullstol förbi. Han kände igen flickan och blev jätteglad, höll nästan på att ramla ur stolen så viftade han med händerna *ler*. De äldre kvinnorna började prata och det framgick att barnen kände varandra...

Jag kunde inte låta bli att lägga min bok ifrån mig och le mot pojken. Han såg så glad och lycklig ut. Det var ett vänligt leende som var välmenat, hade kunnat getts till vilken pojke som helst som blivit så glad över att träffa en vän. Mamman som såg detta blängde på mig och skyndade vidare och jagundrar om jag på något sätt kan ha sårat henne med mitt leende? Jag skrattade ju inte åt dem utan det var mer en spontan glädje över att se någon bli så glad.

Var det fel av mig? Skulle jag stirrat blint i min bok och ätit min glass utan att notera scenen bredvid mig? Det är svårt med bemötande, skulle bli glad att höra era åsikter!

Hoppas ingen tar illa upp för frågan!!!
Svar på tråden: fråga

svårt

Skrivet av  minix
hej det är svårt att förstå reaktionen men mamman var väl så van att folk pekar skrattar och viskar så hon reagerade som hon brukar,,men jag tycker absolut att man ska ge ett vänligt leende ,,det lever man länge på ,,så fortsätt att le ,och i en sån glädjerik situation så ler man gärna med,,
keep on smiling
 

jag brukar

Skrivet av  Hanna med Oscar
också le, och hoppas som du att det är uppskattat och inte tvärtom. Som förälder till en handikappad så borde man vara rätt medveten om att de flesta leenden faktiskt är välmenta och inte tvärtom. Men hon kanske hade en dålig dag.**S**
 

Tack för era svar

Skrivet av  Lotta
Jag hoppas hon förstod innerst inne att det var välmenat. Det var en så fin situation och jag hade nog ett vare sig det handlade om en handikappad pojke eller inte.

ha en skön sommar!!!
 

Artiklar från Familjeliv