Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sulky för multihandikappad liten tjej?

Skrivet av LisaFia
Hej
Jag har tröttnat på att baxa min 3 åring (10 kg) i habiliteringsvagnen Kimba. Hon sitter bra i den men min rygg klarar inte av tyngden när den skall baxas in och ut ur bilen.

Min dotter är inte stabil i ryggen och kan inte sitta själv. Hon är ganska stillsam i vagnen.

Jag undrar om någon här har tips på vagnar som är någorlunda lätta och som antingen är habiliteringsvagnar eller "vanliga" vagnar som går att anpassa? Min habilitering hade inga lätta vagnar eller ville inte visa någon i allafall (det är ju sparbeting...). Tips någon?
Svar på tråden: Sulky för multihandikappad liten tjej?

Det finns på hab..

Skrivet av  mammaHA
Jag har en flicka(6 år) som kan gå men är svag i benen och överaktiv.Förra sommaren hade vi en sk.sulky som vi lånat på hab.Den tog ingen plats i bilen och var lätt att fälla ihop.Jag tyckte den var lite för "vinglig" för att skjutsa min dotter i men hon väger ju nästan dubbelt mer än din.Så nu har jag en stor tung och stabil vagn från hab.Stå på dig på hab,dom SKA hjälpa oss med hjälpmedel!!
 

Märke?

Skrivet av  LisaFia
Kommer du ihåg vilket märke det var? Vad den lätta vagnen hette?
 

Tyvärr..

Skrivet av  mammaHA
..men tyget var blått.Inte mycket hjälp va?Men på hab kallade dom den för sulky.Det är bara fråga där!
 

ja Kimban väger bly...

Skrivet av  Sara
Känner igen det där med att kimban är så tung, 15 kg tror jag den väger. Det finns faktiskt rullstolar som väger mindre, t.ex Sting från Etac, men vikten beror ju på hur mycket extra tillbehör man behöver sätta dit, som nackstöd osv. Vi bytte till rullstol när min dotter var 3,5år och den var tyvärr inte lättare att lyfta, men oerhört mycket lättare att köra med de stora hjulen. Så vi är helnöjda, nästa steg blir att ordna anpassad bil så vi bara kan rulla in hela rullstolen och slippa lyfta. För tillfället är vi nästan alltid två som lyfter in i bilen, en förälder och en assistent. Det sparar också ryggen.
Vill du absolut ha sulky så gå in på Ottobocks (eller andra tillverkare) hemsida och kolla, jag tror de har en sulky som är lättare än Kimban och om man bara tjatar och tjatar så kanske man kan få en utskriven från hab. Lycka till!
 

Maclaren "Major 2000"

Skrivet av  Katarina
Hej! Vi har precis fått en paraplysulky till vår dotter som hjälpmedel. Den heter Maclaren "Major 2000" och finns i alla fall med som hjälpmedelskatalogen i Västra Götaland (Göteborg). Den är som en vanlig paraplysulky, fast större och gjord för barn med särskilda behov. Tar nästan ingen plats alls när man fäller ihop den. Väger ca 7 kg, såg att Kimban väger drygt 15... Vi är så glada att äntligen kunna bli av med Kimban som jag knappt orkat lyfta i och ur bilen på egen hand.
Bifogar en länk till Swereco som säljer den i Sverige. på bilden är den i sitt grundutförande. Vi har polstrad insats, sidoskydd och sufflett till vår. Finns även åkpåse och regnskydd, samt en del andra tillbehör. Alla tillbehör räknas inte som hjälpmedel, men det mest grundläggande.

I vårt fall så tog de först hem ett ex som vi fick komma och prova för att se vad vi tyckte.

http://www.swereco.se/en/prod_show.php?maingroup_id=3&secondgroup_id=3_4&group_no=128200

http://www.usatechguide.org/itemreview.php?itemid=826

Hoppas att detta kan vara till nytta!
Hälsn
Katarina, mamma till Alice 5 år med Rett syndrom
 

I denna tråd kanske jag kan få svar på

Skrivet av  Ullet
en fråga, har ni flera vagnar? Jag har en gammal vanlig sulky som börjar vara för liten, men den vanliga vagnen är för tung att släpa med sig ibland. Kan man få flera vagnar, dvs en tung, bra o en lättare sulky för vissa behov? Hur har ni det?
 

Nej..

Skrivet av  mammaHA
..vi fick välja mellan den sulky och den stora vagnen.Man får inte 2 liknade hjälpmedel.Först hade vi den stora,sen blev jag-som alla ni less att lyfta den ut och ín i bilen så vi tog en sulky.Men den är bara bra i stan och på asfalt.Så nu har vi den stora igen.Vi använder den mycket då vi går ut med hundarna då orkar min dotter inte gå så långt.
 

Hur fungerar den i snöt?

Skrivet av  Ullet
Vi har ju som sagt en hel del snö här på de ebarmeliga vintrarna- *ler* Tänkte om det verkligen vore värt att byta. Hur pass stora barn klarar sulkyn?
 

sulkyn..

Skrivet av  mammaHA
..klarar stora barn,jag tror tom vuxna handikappade.Men det går inte att använda den i snö!!!Usch,att vi redan pratar om vinter och snö..men snart är den här!Är finns det ochså mkt snö på vintern,Brrr!
 

Rullstol i stället?

Skrivet av  Anna
Panthera har mycket lätta (ca 4,5 - 5 kg) och smidiga rullstolar för barn och vuxna. När vi bytte från "habiliteringsvagn" till rulle fungerade både resande i egen bil och flyg vid utlandsresor mycket bättre än tidigare. Även omgivningens bemötande blev bättre - om man nu ska behöva bry sig om det.... Det går att få ryggstöd i olika höjder beroende på hur mycket stöd man behöver.
 

vagnar på vintern, snö

Skrivet av  Fia_H
Tänk på att skaffa en vagn med ganska stora hjul,då är det lättare att ta sig fram i snö. Det finns så man kan välja vilken storlek på däck man vill ha om man får en vagn genom hab.
 

Artiklar från Familjeliv