Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Igår...

Skrivet av knasiga jag?
träffade jag på en kompis mamma när jag gick på stan. Sonen, som är hjärnskadad, har varit mycket sjuk senaste tiden så hon frågade hur det var med honom.Jag svarade: Nu är han glad och skrattar igen.Då sa hon: Ja, dom där barnen brukar vara glada.
Hon menade säkert inget illa men jag reagerade på "dom där barnen". Är jag knasig? Hade ni reagerat alls eller är det jag som är känslig?
Svar på tråden: Igår...

inte bara du...

Skrivet av  LisaFia
Jag hade också reagerat negativt. Om hon sagt "barn brukar vara glada" hade jag däremot inte reagerat. Jag tycker att du skall prata med din kompis om det om ni har en nära relation.
 

Gör mig skitarg

Skrivet av  Ella
Hej! Jag blir helt galen när folk säger sådant. De har ingen aning om vad de pratar om. Vad då "de där barenen". De ser framför sig en lallande byfåne från nån gammal film eller nåt. Det är kränkande och nedlåtande att inte se funktionshindrade människor på samma sätt som alla andra. Vi vet ju att våra barn har olika dagar precis som alla andra. Ena dagen idel solsken nästa dag stormar det för full. Min Joel har aldrig varit något solskensbarn direkt. Han har ett himla humör, är ofta tjurig och tvär och gillar inte att folk "gullar" med honom. Det är jobbigt ibland, men samtidigt tycker jag det är bra att han säger ifrån.

En gång träffade jag en BVC-sköterska i jobbet som av en slump fick veta att jag hade en cp-skadad son och då sa hon att hon ju hade hört att "såna barnär så tillgivna och ger så mycket till sina föräldrar". Jag blev otroligt arg och skrev ett långt brev till henne och förklarde hur kränkande jag tyckte det var. Tyvärr fick jag inget svar.

Jag ,det blev en lång harang men jag ville bara reagera och säga att jag inte tycker att vi föräldrar ska acceptera nedlåtande uttalanden om våra barn, även om det sker i välmening som det oftast gör.
 

Artiklar från Familjeliv