Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderar på syskon...

Skrivet av tacksam för svar
Ni som har fått ett multihandikappat barn som första barn, hur länge väntade ni innan ni skaffade ert nästa? Det finns ju både för och nackdelar med att vänta och att få tätt. Hur diskuterade ni och hur blev det? Fick ni ta hjälp av assistenter och i såfall hur fungerade det?
Svar på tråden: Funderar på syskon...

Jag avstod

Skrivet av  Mamma m handikappad femåring
från att försöka få fler barn, vågar tyvärr inte eftersom jag är 39 år och inte klarar av fler barn med handikapp och inte heller kan tänka mig att göra abort. Men OM jag skulle vågat så skulle jag försöka låta det gå ett par år mellan så att det blev lite lättare. Att ha nyfödd när man redan har barn är ju jobbigt ändå och med ett handikappat barn är det ju rätt mycket mer jobb. Så jag hade inte ens tänkt tanken på tätt mellan barnen.
 

Min son var

Skrivet av  Kikki
nummer två i skaran och jag har skaffat två barn till efter honom. Med trean gjorde jag UL var fjärde vecka fr.o.m. v.12 till v.36 och med fyran gjorde jag fvp.
Sonen har idag assistenter i princip dygnet runt med sovjour på natten och det funkar bra :)
 

jag väntade...

Skrivet av  malla
ett år, sen kom lillasyster. Det var några tuffa år innan min son fick den assistans han hade rätt till. Nu kommer snart nummer fyra och vi är en mycket välfungerande familj där alla barn får den kärlek och uppmärksamhet de har rätt till. Jag hoppas att kunskapen om LSS är bättre än den var för 10 år sen (min son är årsbarn med LSS-reformen så det tog tid innan vi hittade kunniga handläggare) och att ditt barn får den assistans det behöver för att kunna leva ett bra liv i familjen med både föräldrar och syskon (fler barn bara berikar livet oavsett om de har fubktionshinder eller inte, det är min åsikt).
 

ångrar att jag avstod

Skrivet av  flerbarnsmor
allt var så kan vi kalla det chock artat så jag vi tog beslutet inga mer Lillan krävde ju så mycket! Och i dag när jag ser tillb ångrar jag vi det hon hade mått bra av småsyskon ( och de äldre av fler små)och jag vet genom andra att det hade gått bra som malla skriver lss finns Så avstå inte utan vänta lite bara..
 

Det tog nästan 2 år

Skrivet av  LisaFia
Innan vi fick barn nummer 2 som är friskt.

Jag resonerade som så att vågar jag inte direkt så kommer jag aldrig att våga. Och rent praktiskt så funkade det med en vanlig dubbelvagn i början.

Vi hade misstanken om 25% ärftlighet i bagaget så graviditeten var ingen dans på rosor. Vi gjorde 5-6 ultraljud fram till vecka 20 men det är ju inga garantier i det.

Det är inte ett lätt beslut men nu är jag glad att vi vågade. För oss som par har det också varit bra och stärkt vår relation att vi fick ett till barn som visade sig vara friskt. Men det kan ju bli att man får ett handikappat barn till. Det orkade jag inte tänka på under graviditeten alls. Jag förträngde det. Men det klart att någonstans där fanns det ju ändå.

 

Det tog 18 mån innan tvåan kom.

Skrivet av  Amlia
Sedan tog det 16 mån tills trean kom o sen sju år tills fyran kom. Det är ettan som har handikapp. Han var så sjuk när han var liten o skulle antagligen inte överleva o jag resonerade som så att jag ville ha "en i reserv"
 

långt emellan

Skrivet av  Ella
Vår son var 5,5 år när tvåan kom. Eg hade jag nog velat ha ett till barn tidigare, men pappan ville vänta. Nu tycker jag att det var bra att det blev ganska långt emellan. Jag har tid för båda barnen och det känns skönt. Hade jag varit yngre hade jag nog gärna velat ha ett barn till med lika stort mellanrum. Men som det är nu är jag nöjd med vår familj. Vår son har assistans all vaken tid och några timmar på natten. En del tid tar vi själva och restan anställda assistenter.

 

Artiklar från Familjeliv