Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om skillnad i kr...

Skrivet av Hönan Agda
mellan att få ass.timmar av kommun eller bolag. Man blir ju nästan mörkrädd ;-) ...Kan det verkligen skilja 6 000kr/mån.? Ska kontakta bolaget jag också! Har det kanske med pension och försäkringar att göra?
Svar på tråden: Om skillnad i kr...

Hej!

Skrivet av  My med Flisan &bf.8/1
Anledningen till att det skiljer så mycket är att assistansia betalar ut en viss summa/tim till den handikappade, som inte kommunen gör.De kallar dom pengarna för "trivselpengar" Jag har en fast månadslön som är lite lägre än hos kommunen, men med min dotters bidrag så blir det ungefär 6000 mer i mån.Pension och försäkring ingår i assistansia också. Läs mer om dom på assistansia.se Men det bästa är nog att ringa och prata med dom. När jag ringde dit så fick jag på en gång veta precis hur mycket jag skulle tjäna.

De står i deras info att man får bestämma själv hur ersättningen ska fördelas.Så jag tror att man kan öka själva lönen och minska på "trivselpengen" om man vill det. Men trivselpengen är skattefri så..
 

Kommunen

Skrivet av  H
Hejsan!
Kommunen betalar ofta väldigt dåligt till anhörigvårdare.
"Vanliga" assistenter kan få betydligt mer. Vi föräldrar får 92:- i timman, vilket är klent, medan vi har assistenter som skulle få 19000:- per månad om de jobbade heltid, vilket jag tror är riktigt bra timpeng.