Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skulle behöva lite hjälp....

Skrivet av bossemor
med förslag på merkostnader. Jag har inte tagit mig i kragen och skickat in den delen än. Jag tycker att det verkar svårt att veta vad saker och ting kostar, t.ex slitage av kläder vid mycket tvätt. Hur vet man sådant eller skriver man bara hur mycket man tvättar så får FK räkna själva.
Bosse är 18 mån, har ryggmärgsbråck, hjärnskada,är blind, får sondmat och kräks en del.
Vad har ni andra fått beviljat? Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Mvh/ Erica
Svar på tråden: Skulle behöva lite hjälp....

Var så konkret som möjligt!

Skrivet av  Emils mamma
Det är min erfarenhet. Ju tydligare man är och kan presentera siffror, tid i minuter, kostnad i kr etc ju lättare är det att få pengar beviljat. Vi har 3/4 vb men jag har inte sökt ersättning för merkostnader själv, tyckte att det var svårt att få ihop så mycket merkostnad att det gick över minimigränsen.
 

Lite hjälp!

Skrivet av  My med Flisan
När det gäller tvätt så har jag fått:
Tvättmaskin,ökad elkostnad,tvättmedel,sköljmedel
4 extra maskiner/v X 8kr= 1664/år

Extra kläder 5 ombyten/dag 200/mån =2400/år

Har du ett barn som kräks mycket så kanske det innebär extra tvätt och ombyten för din del också? Dina egna kläder alltså... Skriv med det också.

Sen har jag fått beviljat för mediciner,lappar för ögonen pga skelning, resor till sjukhus, parkeringspengar, specialskor 4 par/år 1200kr/år

Detta kan du fundera över:
Extra slitage kläder,skor,möbler,porslin etc.
Kraschade saker
extra tvätt
specialmat
behandlingsresor,medicinkostnader
utgifter för kurser,literatur eller speciella hjälpmedel som landsting ej bekostar
hyra av hjälpmedel
fritidsresor relaterade till barnets funktionshinder.

Skriv bara ner allting som du tycker innebär extra utgifter, så räknar FK ut summan.

Har du kontaktat Assistansia än förästen? Även det här kan du få hjälp med av dom! Dom har jätteduktiga jurister som hjälper dig.
 

Jag har inte...

Skrivet av  bossemor
kontaktat Assistansia ännu. LSS var här i måndags, så jag avvaktar deras "dom" innan jag ringer Assistansia. Det kan vara bra att se vad de säger om LSS och FK:s bedömning. Jag börjar bli lite nervös för timantalet, eftersom Bosse är så liten ännu, 19mån bara, och är på kortis 2 nätter i veckan. Jag kan tänka mig att de drar av en del pga det!
Tack för hjälpen med merkostnaderna ! Jag behöver alltså bara skriva vad jag har för merkostnader så bedömmer FK kostnaden? Gäller det allt eller är det något jag måste skriva kostnaden för?
 

Hej igen!

Skrivet av  my med Flisan & bf 8/1
Skriv bara ner allt du tycker är en merkostnad. Sen kommer Fk att gå igenom det med dig och berätta hur mycket dom beviljar per sak. Dom har vissa bestämda summor på de flesta saker. Men är det något du säkert vet kostnaden för så är det ju bara att skriva ner det och se om Fk godkänner det.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för timmarna. Din son behöver ju betydligt mer hjälp än ett "normalt" barn i den åldern. Men som förälder får man bara ta 52 tim/v själv.
Och är du inte nöjd med Fk beslut så hjälper Assistansia dig att överklaga. För mig innebar det att mina timmar höjdes från 27 tim/v till 50 tim/v plus kvarts Vb. Så man ska inte bara godta fk beslut på en gång..
 

Tips

Skrivet av  Ninnie
Hej,

av DHR (De Handikappades Riksförbund) kan man få veta vad man kan ta med som merkostnader när man söker handikappersättning. Det är motsvarande vårdbidrag.
www.dhr.se

Lycka till!
 

Medlemskap

Skrivet av  Lisa
Medlemskap i föreningar kopplade till barnets handikapp (FUB mm) är också en merkostnad. Litteratur om handikappet likaså (bra med kvitton).
 

Artiklar från Familjeliv