Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej såg att detta snack fanns *ny*

Skrivet av myzoxe och ängeln Robin f/d 041017
Min lille Robin hade klumpfot (ängel). Är detta ärftligt? För jag tror att maken har klumpfot. Jag har inte det. Robin hade dessutom många andra fel. Men just klumpfot... reagerade lite när jag såg snacket. Går det bra å leva med klumpfot.. Kan inget om sånt här.. För ev. när nästa barn kommer ifall det är ärfligt.. Ursäkta om det blir lite snurrigt. hoppas ni förstår mig. kram från mig och robin.
Svar på tråden: hej såg att detta snack fanns *ny*

Hej på dej

Skrivet av  Mona
Jo, det kan vara ärftligt, det här med klumpfot, men det kan även vara att barnet har legat fel i magen, det känns som att det är 50/50, iallafall enligt mina läkare...
Varken jag eller min sambo vet nån i våra släkter som har klumpfot, så det ligger långt bak antar jag ......?

Det går alldeles prima att leva med klumpfot, dock så blir barnen troligtvis, som min läkare uttryckte det, inga elitidrottare, men det är ju inte hela världen...=)

Var det stora andra fel som din pojke hade?
För de flesta jag vet som har klumpfot, har _Bara_ det, men min dotter har problem med att räta på långfingrarna, och hade dessutom svårt att äta när hon var nyfödd, de trodde att det kanske var nåt kromosomfel. (Men det var det inte, men ändå....)

Jag vet att man kan se på UL om det är nån felställning på fötterna, det kan ni ju be om, om ni vill....

Kram på dej, och fråga gärna mer om du vill!
 

just ja, hur har det gått

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
med handen/fingrarna? ska de göra något åt det? eller "rättar det till sej"?
 

Nej...

Skrivet av  Mona
... det har inte hänt så mycket. Vänster långfinger är det stramaste, men det är inget att göra åt, typ...
Tycker inte att det gör så mycket. =)
 

kevin hade en sak till

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
han hade höftluxation...o fick ha von rosenskenan i 6 veckor...de säger att klumpfot o höftluxation ofta hänger ihop...

vi har inte heller kommit på nån i släkten som har klumpis...de sa att det antingen är ärftligt eller har han legat trångt i livmodern.

jag har inte hört någon som har TVÅ barn med klumpisar faktiskt...

det går jättebra o leva med klumpfot, känner en som har en kille på 3 år...det går hur bra som helst!

det är bara o fråga på. :-)
 

Tack.. känns lite nytt svar till båda er två

Skrivet av  myzoxe och ängeln Robin f/d 041017
för oss. Jag tror han låg fel eftersom han hade förlite fostervatten och inte kunder röra sig bara sparka mot min mage... Sen hade han ju njurfel och kunde inte kissa och äta. Höftpartiet tror jag var ok. Öronen var nedsänkta men annars var huduvet ok. Alla organ i kroppen var fel men anlagen fanns där. Å så hade han förstora händer. Kan händerna och fötterna ha samband? Kan man ta reda på om Magnus har klumpfot? Vad bra att jag hittade denna sidan!! Finns det tjejer med klumpfot? Jag vet inte om jag har det men tror ej det. *kram*
 

oj stackars liten

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
vad mycket som hade drabbat din lille ängel. klart det finns tjejer som har klumpis, monas dotter här tex, men det är visst fler killar som drabbas har jag hört. det är bara o fråga dina föräldrar så vet de om du hade klumpfot, fast det hade du nog vetat, i och med att man får gå på kontroller till man är upp i 8-10 år har jag hört. men det kan vara låååångt bak i släkten som någon hade klumpis med, vi har som sagt inte hittat någon än. jo...händerna kan med ha lite "trubbel" ibland har jag hört, men hör mer med din läkare...eller sök på klumpfot på internet. hur ska din son behandlas?
 

han kan ju inte behandlas

Skrivet av  myzoxe och ängeln Robin f/d 041017
eftersom han redan e död.. Men jag tänkte på ärftligheten för nästa bebis ovs.. Man har ju hört en massa om klumpfötter... När han kom ut så såg det ut som om han hade vridit fötterna på nått sätt... Låg fel tydligen. Så jag funderar mest kring nästa bebis och ärftlighet så att säga... Bra å fråga här om nytt som man hört om vår lille ängel Robin. Massa kramar.
 

förlåt

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
hade inte förstått det av dina inlägg...ber så hemskt mycket om ursäkt...men jo kevins fot var JÄTTEmycket vriden när han kom ut, o det var något man såg med en gång, men efter bara några veckor i gips så var foten utvriden, helt makalöst egentligen! "bara" hälsenan som varit trubbel med...jag har faktiskt ingen aning om hur vanligt det är att man får klumpis-barn två gånger, har som sagt aldrig hört talas om det.
 

förresten, försökte

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
komma in på robins hemsida, men kom till någon sida där man var tvungen o ha användarnamn o lösenord...
 

hej :)

Skrivet av  myzoxe och ängeln Robin f/d 041017
om du vill komma och kolla på Robin så får du mejla mig... hemligt lösenord.. kramar.
 

oki

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
[email protected] där bor jag. ;-)
 

Hejsan,

Skrivet av  Monica i Lycksele
Massor med värmade,stärkande kramar till dig! Jag har aldrig förlorat ett barn och tror att jag inte kan föreställa mig sorgen i dess rätta färg.

Våran son föddes 200208 med dubbelsidig klumpfot och det var ett arv från morfar:-)
I våran släkt har 2 personer i varje led födds med klumpfot.
Pappa och hans bror
2 kusiner (en kille och en tjej, hon hade även downs syndrom)
2 "tremeningar" (en tjej och vår son William)

Våran läkare sa att det är 12 gånger högre risk att få ett barn med klumpfot om det finns i släkten. Bär mamman på genen, så är risken större. (Som i mitt fall) 1/1000 barn som föds med klumpfot, så det är inte så vanligt.

Våran läkare dementerade ryktet om att det skulle varit trångt i magen, eftersom klumpfot bildas i 10-12 fosterveckan och då är det inte trångt och fostret inte stort. (För hur skulle de då kunna växa till sig resten av tiden om det redan då var för trångt då)
Jag frågade om det eftersom jag tränade 3-4 gånger i veckan hela min graviditet och var inte speciellt stor kring magen. Det är väl den vanliga skulden man känner som försöker hitta orsaker till varför allt blivit som det blev. Jag brukar skoja och säga att jag måste ha blivit tillverkad på någon restgen, för mina barn har ärvt släktens "fel". Min dotter har gluten och laktos (efter sin mormor och hennes syster), min äldre son har mjölkallergi (efter min mormors syster och min bror) och William tål inte mjölk och är född med klumpfot. Tur nog är det inga problem, utan vi har lärt oss att leva så.

Man vet inte vad som orsakar klumpfot. Det man säkert vet är att förändringen sker i 10-12 fosterveckan och att det är muskeln på utsidan som inte fungerar. Vilket medför att muskeln på insidan drar foten innåt och blir därmed kortare och fötterna innåtvinklade.
En intressant artikel kring orsaken är denna:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/09/20/219913.html
Där har man tittat på sambandet med stråling och klumpfot. Min tanke är, undrar om mobiltelefonerna som nu finns i varje mans ficka (nära) kan spela någon roll. OBS! Det är bara min egna tanke:-)

Man gipsar så fort som möjligt, gärna första dygnen då är fötterna så mjuka och lätta att korrigera. Man gipsar sen om 1 gång i vecka första 2-3 månaderna eftersom barnen växer så snabbt ut ur gipsen. Ungefär vid 5-7 levnadsveckan så är det vanligt att man kapar hälsenan om den är för stram (barnen har ofta spetsfot). Läkarna strävar efter att få fötterna rätt enligt de "ortopediska vinklarna" under gipstiden. Sen efter 3-4 månader så går man ofta över till att använda någon form av skena upp till 4 år ålder (efter de lärt sig gå så har de bara nattsken).
Behandlignarna varierar enormt i hela Sverige. Våran Wille han använder en icke operativ metod, som kommer från en läkare (Ponseti)i USA. Han har använt denna metod i över 50 år och är den enda som har kunnat dokumentera och visa på utmärkta resultat. Den har börjat spridas över världen och en läkare i Göteborg har använt den sen början på 80-talet. Jag är personligen väldigt nöjd med den.

I dagsläget är det mycket goda prognoser att bli riktigt bra, ja helt utan besvär.

Jag blev så glad när jag läste om Martin Jörgensen (Danmarks främste professionella fotbollspelare)
http://www.aftonbladet.se/sport/9807/02/telegram/fotbollsvm9.html

Jag tror att vi alla kan riva ner större hinder än vad vi försöker. De som hamnar på elitnivå har ofta inte varit dessa naturbegåvade idrottarna som alla tittat på och spått en lysande framtid, utan de som kanske varit mindre långt fram, men kämpat sig upp.


Nu har jag svamlat på och jag hoppas att du förstått mitt svammel.

Ett kort svar på din fråga vore: Det går alldeles utmärkt ett behandla klumpfot till goda resultat.

Det finns många fina sidor om andra änglabarn om du vill läsa. Säg bara till så kan jag ge dig några länkar.

Många stärkande och tröstande kramar till dig
och jag ska titta upp till Robin på himlen och se vilken fin stjärna han tänt för att kunna lysa ner till er!


 

Artiklar från Familjeliv