Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny, förvirrad och ledsen

Skrivet av Maja
Hej!
Efter att fått höra att min dotter legat trångt i magen och att hon därför behövde gipsas omgående, blev livet normalt igen efter 7 veckor då gipset togs bort. Då behövdes det möjligen lite stretchövningar. Röntgen visade enligt läkare nr 1 att ledband mm hade varit uttänjda men att det var på väg att bli bra.

Denna vecka - 7 veckor senare på ett återbesök hos ortopeden ( läkaren nr 2), får jag veta " Jodå, din dotter har faktiskt klumpfot". Jag frågade om man ev kunde be att få en skena, eftersom min flicka fortfarande viker in foten då hon står i mitt knä. " Jo,visst, en skena när hon tränar på att stå, är ju bra".

Sedan började det!!!!!

På ortopedtekniska blev de förfärade över att min dotter har fått gå 7 veckor efter avgipsning utan att få skena. Det som min orotped sa skulle vara skena ca 2 tim /dag när hon över att stå, förvandlades plötsligt till skena 22 tim / dag fram tills hon kan stå, därefter på natten....mitt liv snurrar och frågorna är så många.

Igår hämtade vi skenan. Hon gallskrek när skenan kom på plats och tjejen sa att det gör ont eftersom min dotter spänner emot. Om hon blir röd på en stor yta gör det ingenting, men blir det mindre prick är det sämre. Hon sa dock ingenting om hur man skall göra när foten på ovansidan blir blå över själva spännbandet. Vad göra?

När hon somnat och vaknat av smärta var 10e min. igår kväll mellan 18.00 -24.00 plockade vi till slut bort den förbannade skenan och nu undrar jag bara: ska det vara så här????? Är det normalt, en invänjningsperiod???????

Jag är så oerhört tacksam för att få lite besked och berättelser om hur det har varit för andra i inlednigsfas med skena! Tips, råd ....ja allt kjag kan få - jag har panik och känner mig så ledsen över att se min lilla tjej i en hård ställning......

Maja
Svar på tråden: Ny, förvirrad och ledsen

hej vännen

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
stackars din lilla flicka...jag förstår henne, har hon varit "fri" i 7 veckor o sen får en skena, så klart hon protesterar...

mitt första tips är - BYT LÄKARE!

han är inkompetent...man kan inte gipsa foten o sedan låta den vara utan NÅGONTING i 7 veckor...alla vi andra här (antar jag) har fått skenor i olika former DIREKT efter gipsningen...gipsningen som din dotter gått igenom måste ju nu ha varit helt i onödan om de släpper lös foten, då drar den ju sen inåt igen med en gång! kevin hade en skena 23 timmar om dygnet direkt efter sin gipsning...

har din läkare nämnt något om operationer? kevin har fått göra två, de har gått jättebra...klumpfot är inte så "hemskt" som det låter...jag vet flera som är några år gamla som mår jättebra...de är som vilka barn som helst...

min son är nu 8 månader gammal...för tillfället har han skena 12 h på natten, o 1 timme på dagen...resten är han fri...

ta ett rejält snack med din läkare...för jag anser att han har felbehandlat henne...hur ser foten ut nu? har den dragit sej inåt?
 

tillägg

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
sök på klumpfot eller på "ponseti", det är en metod som klumpisar ofta behandlas av, ponseti kommer efter en man som har kommit på den här metoden...

antar att du har tusen frågor...bara o fråga, vi är flera här som gärna hjälper dej med dina funderingar...

lycka till!
 

TACK ALLA!!!

Skrivet av  Maja
1000 tack för alla era svar!

Jag passar på att fråga vidare.

Vår dotter föddes på SÖS och man ansåg då att de kunde fixa gipsningen där, istället för att remittera oss till ALB (Astrid Lindgrens...) . Nu i efterhand har vår ortoped på SÖS erkänt att han funderar på om han verkligen gjorde rätt(!!!!!!!!!) som inte remitterade!!!!!!! Jag begärde nu i veckan att få bli överremitterad till ALB.

Fråga 1: Har någon ett namn på en bra ortoped på ALB?

Idag när min skrutta skulle få leka och vila från ortosen ( den har rörlig knäled och går upp till strax över knät) , upptäckte jag en vattenblåsa på hälen samt en envist röd liten prick på ovansidan av foten.

Fråga nr 2:
Är det vanligt med tryck - och skavsår? VAD GÖRA????Vi låter henne sova helt utan skena i natt och kommer att kontakta ortopedteknikern i morgon, samt ALB för att önska en ortopedkontakt omgående.

När hon föddes sa man att hennes fot var lindrigt sned eftersom den gick att mjukt böja tillbaka. Då sas det t om att endast stretchövningar ev kunde återställa foten, men att man för säkerhets skull skulle gipsa.

Fråga 3
Min dotters fot var nedfälld ( sk spetsfot?) samt inåtvinklad, och nu först har jag fattat att det är just detta utseende som är typsikt för en klumpfot....eller hur? Vad är en normal behandlingstid på en lindrig klumpfot ( om det nu är det hon har)? ÅHHHHHHH....vad lite information vi har fått......jag känner mig så maktlös!

Tack för att ni finns!
Jag skall undersöka den behandlingsmetod som ni skrev om, ,bara jag får veta lite mer om vad det är för fel på foten - av en ortoped som kan!!!!!

Tack alla för ert stöd.
Min sista fråga: vårdbidrag: har någon fått det för klumpfot ( här i S-holm)? Vad skriver man, hur formulerar man sig, och när söker man detta, och för hur lång tid, och hur vet man vad som skall tas upp i ansökan.........*matt*

Tillfällig f-penning - påFSK säger de att man endast kan få gå två (mamma och pappa) på läkarbesök om man har ett barn som skall läggas in för operation. I något inlägg mycket längre ned skrev någon att man visst kan få detta även för de läkarbesök som man anser sig behöva vara båda två på. Hur gör man? Olika bestämmelser på olika FSK-kontor????

Att man alltid måste vara så stark och ha så mycket kämparglöd.......

Tack för att ni finns!
/Maja
 

hej! *långt*

Skrivet av  Linda m Nadja-00 & Vanna-04
välkommen hit och tråkigt att det började så för er lilla flicka! Vi behandlades på Astrid de 2 första månaderna och de är fantastiska! Vi var där i somras, under semestertiden och hade olika läkare och de var bra alla 4 vi hade! så var inte oroliga över det.

min vanna är nu 6 månader. hon var gipsad i 4 månader och har nu spec skor med en skena mellan skorna för att hålla foten i rätt läge. hennes fot var "lätt" enl läkare på Astrid samt hut vi flyttat nu, Borås. fast jag hade gärna tagit Astrid med mig.

Trots denna "lätta" fot ska hon ha skor på dygnet runt till hon visar att hon vill ställa sig upp mot saker. *suck* Vanna tycker inte om skorna och kan inte sova själv mm *jättejobbigt*

Vannas hälsena kapades när hon var 5 v på Astrid. det gick jättebra alltihop. inga problem alls.

se till att ni kommer till astrid nu så får ni rätt stöd.
 

Känner så väl igen mig!

Skrivet av  Gunilla m Felix
Vintern -00 födde jag mitt andra barn med akut snitt. Eftersom jag blev sövd dröjde det ca fyra timmar innan jag fick se honom. Då hade jag inbillat mig att han hade alla möjliga fel!!! Så då bebben kom och de sa att hans fot var lite sned, tänkte jag,oh vilken tur!! Han blev gipsad och jag fick höra att han skulle ha gips i en till sex veckor. Hur länge det skulle bli fick vi se då de tog av gipset efter en vecka... Sagt och gjort allt väl tills en komplett inkompetent Bm kom in mitt i natten vid ett bmbyte och sa: ja just det du var "den" m klumpfotsabyn! Du menar att han är gipsad sa jag, men hon skakade på huvudet och sa att det stod klumpfot i journalen! HMmm inte prexis som jag velat bli informerad, men sen då vi kom till Astrid Lindgrens sjukhus, fick vi helt underbar vård och en helt outstanding personal!! Hoppas att du oxå hittar rätt personer i vården. Det är A och O då de ska fixa till ngt m ens guldklimp! Var bor ni någonstans? Om ni bor i närheten av Stklm kan vi träffas och jag kan stötta dig om du vill.... Fråga på, så svarar jag efter förmåga. Vår Felix skrek sig igenom alla gipsningar, men han accepterade skenan väldigt bra. Å andra sidan hade han inte fått smak på att ligga utan. Kan i alla fall nämna att han sov väldigt illa tills han blev ca ett år, men det har våra andra två oxå gjort, så det ligger nog i generna!!!! Kram och styrka till dig från mig!
 

välkommen hit

Skrivet av  veronica o wiggo snart 1 år ;o)
säger jag som inte varit så aktiv här på länge men ändå, välkommen hit!

du har verkligen hittat rätt när du kommer hit och skriver. här kan du få tips och tankar och råd av alla andra klumpisföräldrar.

först och främst så ska det inte behöva vara så som du beskriver att ni har varit med om. sedan kan jag bara säga att mina erfarenheter är att man inte kan lita på alla doktorer i klumpfotsfrågan, tyvärr. jag var naiv nog och trodde att doktorerna som behandlade en åkomma även skulle vara insatta i det men så behöver det alltså inte vara och det känns skit måste jag säga.

känner du att du inte kan lita på din doktor så försök att byta tills du känner att du får något gensvar. det ska kännas rätt för er!

vad har din dotter för skena nu? är det en ortos som går upp på lårbenet eller?

min son föddes för snart 1 år sedan med klumpfot. vi visste om det innan han kom ut så vi var förberedda så vi har haft en hjättebra start och är jättenöjda (bara ett snedkliv men det resulterade i att vi bytte doktor och känner oss nu jättenöjda!). wiggo (som min son heter) behandlas med ponsetimetoden som linda med kevin skrev om. det är en metod som passar mig och wiggo alldeles utmärkt MEN det viktiga är inte metoden utan att fötterna blir bra. men just ponseti som är en "nonsergury"-metod är liksom i samklang med min livsfilosofi.

du får jättegärna läsa om wiggos hittillsvarande behandling på http://www.wikberg.tk där finns även länkar till klumpisar som behandlas med ponsetimetoden. jag tyckte att det var jätteskoj att läsa om klumpfotsbarns behandlingar över världen och se att det faktiskt funkar.

sedan tänkte jag som så (jag är ingen expert och vill inte utge mig för att vara en men tycker mycket och framförallt tänker jag mycket) om din dotters fötter inte är justerade i rätt läge (alltså att fotens alla ben är på rätt ställe) så är det ju omöjligt att det ska bli bra i skenorna. enligt ponseti så ska först foten justeras med hjälp av maipulationer av fotens felställda bens ställning i gips som byts typ 1 gång i veckan och sedan när det är klart så går man in på skenor. wiggo har en dennis brown skena (två skor med en sekna emellan) och det har aldrig varit något problem för honom att ha dom då hans fötter var fint justerade innan vi bytte från gips till skena.

det låter inte bra att din dotter första haft gips och sedan har gipset tagits av och sedan efter det fått skena. vad jag förstår så kan fötterna på bara någon timme (timmar kanske det var) återgå till dålig ställning om man har riktig otur. så jag tycker att det där låter jättekonstigt.

hoppas att du förstår nbågot av vad jag försöker dela med mig till dig. har du några fler frågor får du gärna maila mig [email protected]

massor av kramar och framförallt grattis till din lilla dotter ;o)

kram som sagt!
 

Artiklar från Familjeliv