Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

samma med. som nedan - många frågor

Skrivet av Maja
1000 tack för alla era svar!

Jag passar på att fråga vidare.

Vår dotter föddes på SÖS och man ansåg då att de kunde fixa gipsningen där, istället för att remittera oss till ALB (Astrid Lindgrens...) . Nu i efterhand har vår ortoped på SÖS erkänt att han funderar på om han verkligen gjorde rätt(!!!!!!!!!) som inte remitterade!!!!!!! Jag begärde nu i veckan att få bli överremitterad till ALB.

Fråga 1: Har någon ett namn på en bra ortoped på ALB?

Idag när min skrutta skulle få leka och vila från ortosen ( den har rörlig knäled och går upp till strax över knät) , upptäckte jag en vattenblåsa på hälen samt en envist röd liten prick på ovansidan av foten.

Fråga nr 2:
Är det vanligt med tryck - och skavsår? VAD GÖRA????Vi låter henne sova helt utan skena i natt och kommer att kontakta ortopedteknikern i morgon, samt ALB för att önska en ortopedkontakt omgående.

När hon föddes sa man att hennes fot var lindrigt sned eftersom den gick att mjukt böja tillbaka. Då sas det t om att endast stretchövningar ev kunde återställa foten, men att man för säkerhets skull skulle gipsa.

Fråga 3
Min dotters fot var nedfälld ( sk spetsfot?) samt inåtvinklad, och nu först har jag fattat att det är just detta utseende som är typsikt för en klumpfot....eller hur? Vad är en normal behandlingstid på en lindrig klumpfot ( om det nu är det hon har)? ÅHHHHHHH....vad lite information vi har fått......jag känner mig så maktlös!

Tack för att ni finns!
Jag skall undersöka den behandlingsmetod som ni skrev om, ,bara jag får veta lite mer om vad det är för fel på foten - av en ortoped som kan!!!!!

Tack alla för ert stöd.
Min sista fråga: vårdbidrag: har någon fått det för klumpfot ( här i S-holm)? Vad skriver man, hur formulerar man sig, och när söker man detta, och för hur lång tid, och hur vet man vad som skall tas upp i ansökan.........*matt*

Tillfällig f-penning - påFSK säger de att man endast kan få gå två (mamma och pappa) på läkarbesök om man har ett barn som skall läggas in för operation. I något inlägg mycket längre ned skrev någon att man visst kan få detta även för de läkarbesök som man anser sig behöva vara båda två på. Hur gör man? Olika bestämmelser på olika FSK-kontor????

Att man alltid måste vara så stark och ha så mycket kämparglöd.......

Tack för att ni finns!
/Maja
Svar på tråden: samma med. som nedan - många frågor

Hej Lite snabba svar..

Skrivet av  Gunilla m Felix
så här innan jag lägger mig.
1. Vår ortoped jobbar både på Astrid och på Järva och heter Lennart Sandberg. Han har varit helt suveränt bra. Jag kan varmt rekommendera honom.

2. Felix klarade sig lindrigt undan m enstaka torra fläckar på sitt smalben, men jag tycker att ortopedteknikern borde göra en insats. Vi gick på Olmed i St Göran. Hade Tina Andersson, fn fledig, en helt underbar mnska.

3. Helt riktigt. Filles fot var oxå lätt!!! Behanndlingen så här: Elva veckor gips, samt en hälsenekapning vid fem v ålder. Hög skena dag/natt tills han började stå(ca 8mån ålder), därefter ortopediska skor dagtid och nattskena tills ca tre års ålder. Sedan skena nattetid tills han var fyra och ett halvt! Det blev han nu i somras, så nu går vi bara på läkarkoll en gång om året eller då jag har behov av en koll!!

4 Vi sökte inte vårdnadsbidrag så jag kan inget om det.

5 Vi hade en tvååring hemma, som min man vabbade för. Jag var ordinarie vårdare och borta m lillebror alltså var mannen tvungen att vabba.. Så vi var alltid två vid läkarbesöken. Även nu går vi helst två... Ortopedteknikern skötte jag däremot själv, tills lillebror föddes -02. Hoppas att svaren ger ngt! Hälsn Gunilla
 

Välkommen.. (långt)

Skrivet av  Monica i Lycksele
och grattis till eran dotter!

Våran son föddes hösten 2002 med dubbelsidig klumpfot och han behandlas på Norrlands Universitets Sjukhus i Umeå (NUS). Han gipsades först i 4 1/2 månad (kaoade hälsenan på höger fot vid 7 veckors ålder) och därefter använde han plastskena tills han var 9 månader. Då började ortopedläkaren på NUS behandla barnen enligt Ponsetis metod. Lite sent började då vår son med s.k. DB-skor på natten. Hans fötter är idag jättemjuka och fina. Jag är som Veronica väldigt nöjd med Ponsetis behandlingsmetod, just därför den är en icke-operativ metod. Sen har den använts i över 50 år med samma goda resultat. Än finns ingen annan metod som kunnat påvisa samma resultat. Våran läkare i Umeå (som är nyligen "frälst" av denna metod) sade till oss att tack vare den är en "enkel" metod, minskar risken för felkonstruktion på komplicerade skenor.
På ALB använder man sig av en skena som man konstruerat för några år sedan, och hittills haft goda resultat på (om jag förstått rätt) De anser att den liknar Ponsetis metod, men det kan jag inte uttala mig om.
Vad jag funnit, så har de på Ponsetis sjukhus försökt använda plastskenor, men det gav en tillbakagång i resultatet och då återgick de till samma skor igen. Veronica är i mina ögon väldigt insatt i Ponsetis metod. Bifogar en länk till en sammanställning av en föreläsning om klumpfot våren 2003 som fick våran läkare att sadla om till Ponsetis metod:-)
http://www.teamortopedteknik.se/Sympos/klumpfot.htm

Nä nu ska jag sluta babbla om metoder. Hoppas att ni hittar en läkare nu som ni känner förtroende för och att det löser sig.

Jag gissar nog som Veronica att det är nog inte så stor ide att ha skenor om fötterna inte ligger rätt. Tror nog att hon bör gipsas en omgång till fötterna ligger rätt. Men OBSERVERA att jag inte är en expert utan detta är bara utifrån vad jag har uppfattat av våran läkare.

På fråga 2.
William (vår son) hade aldrig skavsår, däremot så hade han ibland röda små märken av tryck. Jag skulle nog använda skavsårsplåster och försöka ha skenan.
Kolla om ortopedteknikern har nån skavsårstejp ni kan få. Vi fick slutet på en rulle när William hade opereats eftersom han då hade vanligt vitt gips och det kunde ha lite vassa kanter. Det var en vit rulle, med som en slags skumgummiliknade tejp 1-2 mm.

PÅ fråga 3.
Våran läkare sa när William föddes att det var ommöjligt att säga vilken grad av klumpfot det rörde sig om eftersom resultatet aldrig gick att garantera. De små underbara barnen växer ju hela tiden och det är därför omöjligt att garantera. Jag tjatade till mig en "bedömning" ändå av Willes fötter och dä sa han att han skulle klassa höger fot som medel och vänster som lätt-klumpfot. Det var på höger fot som Wille hade spetsfot och den fot som vi kapade hälsenan på när han var 7 veckor. (Vänster fot låg rätt enligt de ortopediska vinklarna efter 2-4 veckor) Sedan dess har fötterna. Än har vi inte haft något tillbaka gång utan allt har gått suveränt bra.

Sista frågan:
Jag fick och har vårdbidrag pga av Williams klumpfot. Mitt tips är att hämta en blankett och fylla i före den sista denna månad, då gäller den från november om den skulle beviljas. Mitt tips nu är att gå tillbaka och läsa igenom gamla inlägg här, där finns denna fråga besvarad. Jag lovar att hjälpa och guida dig om du hämtar en blankett:-)

Det är precis som du säger, man måste vara stark och ha massa kämpaglöd....:-)

Kram
Monica & William -02



 

hej maja

Skrivet av  veronica o wiggo snart 1 år ;o)
såg nu att du skrivit om frågan här ;o) och såg då at du redan fått jättebra svar av både gunilla och monica så egentligen har jag inget mer att tillföra.

jo en grej. om du orkar och har kämparglöd så att det räcker så borde du anmäla den första doktorn som tillochmed har erkänt att han gjort fel. visserligen ska han själv anmäla sig då han gjort fel men det gör han säkert inte så då kan det vara bra att du gör det. att anmäla gör man ju inte för att vara elak utan för att påvisa att det finns fel i verksamheten och den läkarens chef måste ta tag i detta vilket brukar resultera i något positivt; att tex rutinerna vid en klumpfotsfödsel ses över mm mm mm. det kan ju tillochmed vara så att det finns kompetens kring klumpfot på sös men att just den doktorn din dotter behandlades av inte kan, inte vill inte har förmågan att utföra den eller hämta hjälp. förstår du vad jag menar. jag tänker bara på att du kan ju genom att anmäla läkaren hjälpa andra föräldrar som får barn som föds med klumpfot så att dom slipper genomgå det ni genomgått/genomgår just nu.

sedan tänkte jag på det du också frågade om själva klumpfoten. jag är inte så insatt men det latinska ordet för klumpfot är ju PEVA-fot vilket betyder; pes equinovarus adductus. där pes står för fötter, equinovarus hittar jag typ denna beskrivning för; "Equinovarus is an odd description. Equino = "like a horse". To make sense of that you need to know that the horse hoof is a big toenail and that the horse\'s back pointing joint is like our heel. So walking on toe is the equino part. Varus means that the part distal from the one named slants toward body midline. Much easier is "down and turned under". This is the posture of a club foot (left) which makes ground contact on the outer forward edge of the foot"

så det är ju liksom alla dessa tillstånd som är klumpfot. men visst används benämningen klumpfot i många olika avseenden. så snart en fot ser deformerad ut så kan doktorer slänga sig med begreppet klumpfot.

du hade en fråga gällande behandlingstid och vad jag förstår och läst på enligt ponsetimetoden så är det först manipulation av fotbenen i foten i ungefär 7-10 veckor innan man använder någon skena så ska som sagt alla fotens ben vara på rätt plats så då kan en hälsenekapning bli aktuellt så att hälbenet kommer "ner" på rätt plats. sedan när dessa är på plats så är det bara att byta till någon skena. i wiggos fall så har vi en db-skena. den hade han dygnet om i 3 månader och sedan efter 3 månader så har han den när han sover på natten och på dagen (egentligen ska han ha den mer enligt ponseti men vi har den typ 14-16 timmar och släpar alltså med två timmar men vår doktor säger att det räcker).

skenorna ska man använda till barnet är typ 4-5 år. när barnet utvecklas så växer musklerna och annat och det kan dra tillbaka fötterna i klumpfotsläget om man har otur och har tagit av skenan för tidigt. själv tycker jag att det är en simpel behandling och har gärna skenan på fram till han itne vill ha den längre och för tillfället så är det liksom inget snack när skenan ska på. han kan inte sova utan skenan ;o)

kafo-ortosen (knee-ankle-foot-orthosis) som din dotter har har även använts inom ponsetibehandlingen (under en tid när doktor ponseti var pensionerad *haha*) men det visade sig att dessa skenor inte gav samma bra resultat. MEN som jag sagt tusen gånger så är det inte behandlingsmetoden som är den viktiga utan att barnet får fina fötter. och vad jag förstår så är dom superduktiga på dessa ortoser på astrid lindgrens sjukhus. jag hoppas att ni kommer iväg snabbt som attan till någon som kan detta med klumpfötter för det är så onödigt att det går en massa tid med obehandlade fötter. ju äldre tjejen blir desto mindre vill hon ha skenorna säkert.

ring och tjata så ni får hjälp snabbt. wiggo var bara 23 timmar när han gipsades och behandlingen sattes in och det tycker jag att alla barn ska ha rättighet till.

massor av kramar till er och håll ut och var stark för det är en lika omfattande behandling för föräldrar som för barn detta med klumpfot.

kram igen och nu slutar jag ;o)

 

Artiklar från Familjeliv