Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om en vecka blir vi av med gipset!!

Skrivet av Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9
Oj, vad tiden går fort!
Alfred blir två månader på fredag och nu är det bara en vecka kvar tills han blir av med gipset helt!
Det var så länge sen jag skrev något här, så jag tänkte ge er en uppdatering.

Vi har varit inne varje vecka och bytt hans gips på sjukhuset i Kalmar. Dom har precis börjat arbeta efter Ponsetis metod och jag tror Alfred är det första barnet dom behandlar efter den. När jag nu har läst på allt vad jag kan om denna metod så är jag enormt lycklig för detta måste jag säga! Även läkaren vi har är jättenöjd med resultaten efter varje gipsning. Han har tidigare jobbat på Astrid Lindgrens men aldrig med den här metoden.
Sist jag skrev var jag ju bekymrad över att Alfred skulle ha ont vid gipsningarna. Men sedan jag provat att mata honom med urpumpad mjölk vid en gipsning har jag helt lagt undan dom tankarna. Jag tror helt enkelt som läkaren numera - att han blir ilsken över att behöva ligga still på rygg med foten fasthållen. Det känns skönt måste jag säga!
Gipsningarna har som sagt gått bättre och bättre och sist sa Alfred nästan ingenting.
När han var 6,5 vecka gjordes en hälsenekapning under narkos. Det var den 11 november. I förra veckan var vi inne och bytte gipset för första gången efter operationen och det såg jättefint ut. Läkaren tyckte att det räckte att vi kommer tillbaka nästa tisdag och då ska vi också få db-skorna!
Det känns så härligt! Tänk att dagen vi såg fram emot så mycket snart är här!

Under alla våra läkarbesök har vi tagit bilder både på behandlingen och fötterna och när jag får tid över har jag tänkt lägga ut dom på en hemsida. Vi får se när det blir... :)
Läkaren frågade sist om han inte kunde få några bilder att använda när han pratar om klumpfot vid seminarier och sånt, vilket kändes väldigt kul!

Jag måste också passa på att tacka Veronica med Wiggo för att ni har en hemsida om Wiggos fötter. Den har jag varit inne på måååånga gånger under de här veckorna och den har verkligen hjälpt mig att tänka positivt. Jag har också visat bilderna på Wiggos fötter för mina föräldrar/svärföräldrar för att dem ska förstå hur behandlingen går till och hur db-skorna ser ut osv. Tusen tack för att du delar med dig!
Och vilka fina fötter Wiggo har fått!!

Kram Linda
Svar på tråden: Om en vecka blir vi av med gipset!!

men du...

Skrivet av  veronica o wiggo snart 1 år ;o)
...nu sitter jag här och är alldeles röd av alla snälla ord, tusen tack för dom ;o)

så himla skoj att ni har tittat på wiggos fötter på hans hemsida. det är ju det som jag ville, att klumpisföräldrar kan kika och se att det är fullt möjligt att få till det utan vidare krångel *skrattar*

jag saknade sådana sidor när jag fick reda på att wiggo hade klumpisar i min mage. sedan hittade jag amerikanska sidor och blev jätteglad för dom.

jag ser jättemycket framemot att se på alfreds fötter på er hemsida. och jag blir så glad att allt funkar så himla bra för er!

kramar i mängder!