Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur i hela

Skrivet av Micra
världen får ni skorna till att sitta kvar på era barn. Min lillkille drar ur ena foten hela tiden och jag kan inte spänna skorna hårdare.Nu ikväll så vände han bara på sig så slank foten ur.. HJÄLP!! Ort.ingenjörerna vet inte vad dom ska göra. Vi har provat allt tycker jag!! Några förslag??? Inga andra som har haft samma problem som jag..eller hört talas om det? Kan inte hålla på som jag gör ... sätta på skon stup i kvarten hela natten..

Hoppas ni o era små mår gott nu i väntans tider på julen.

Kram till er
Svar på tråden: Hur i hela

då måste den väl vara felgjord?

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
kan de inte göra skon lite högre kanske? fungerar det absolut inte, får de väl göra en ortos då...
 

Jo jag

Skrivet av  Micra
har föreslagit att dom kan "bygga" om skorna så dom får högre skaft mer kängalik..men dom slår dövörat till. Har i alla fall mailat Romanus och han skulle ringa mej i helgen så nu får vi se om han kommer ihåg det. Ortoser har han haft fram tills han va 9,5 mån men enl min läkare är det inte aktuellt mer..får inge svar varför. Därför kontaktade jag B.Romanus..ha de så himla bra...
 

vad var det för skor?

Skrivet av  veronica o wiggo snart 1 år ;o)
hej!

stackars dig som måste snöra på skor hela tiden. jag skulle avlida. bara wiggo drar sin fot ur skorna när jag har snörat upp dom när dom ska av så ilar det till i min kropp för det känns som om foten ska ramla av (jag vet jar är rätt störd *tihi).

vad var det nu ni hade för skor?

jag kan bara säga att jag läst på den amerikarnska maillistan att några hade problem med att skorna åkte av. men då jag inte ha mycket om det.

wiggo har markellskor på sin db-skena och jag tycker dom är toppen. är det sådana din grabb har? annars kanske ni kan prova ett par sånna. har hört att man kan lägga in en kil bak i hälkappan för att förhindra urdragning.

kram på er!
 

Tror nog

Skrivet av  Micra
det är markellskor...är i alla fall med rem o snörning och öppna framtill. Jo du det dära med kil..det är testat - han har extra tjock kil t om. Har även testat att bygga upp plösen blev inte heller bättre, halksockar på alla håll i skon :o) ja säg vad vi inte testat..men börjar kännas hopplöst. Fråga; Hur hårt spänner du skorna på Wiggo?
 

wiggos skor...

Skrivet av  veronica o wiggo snart 1 år ;o)
...spänner jag hårt!

jag är livrädd för skavsår så hans skor spänner jag vansinnigt hårt så att inte foten kan kippa och göra skav på dom små fötterna.

alltså jag spänner ju inte så att det stasar men jag spänner så hårt att inte tårna rör sig något i skorna när jag tar tag i knävecket och rör på benet. förstår du hur jag menar då?

wiggo har precis bytt till strl 4 i sina markellskor så nu är plösremmen väldigt lång. den är även på de innersta hålen på både in och utsida bara för att hälen ska ligga helt bak i skon.

får din grabb bak hälen helt och hållet i skorna? jag vet dom som har gjort hål i hälkappan bara för att kunna se om hälen är helt bak och sedan spänna. men jag antar att ni redan provat allt.

om jag vore du så skulle jag maila dr ponseti och fråga honom om han har några tips på hur man gör. han svarar på mail på måndagar och torsdagar tro rjag att det är. han vill säkert se på bilder på din grabbs fötter och då brukar han vilja se fötterna i stående på ett underlag med all vikt på fötterna framifrån och bakifrån. det hade jag garanterat gjort. jag har mailat honom förr och frågat frågor och han svarar via sin sekreterare så snart han kan. väl värt ett försök.

du kan även höra dig för på yahoomailinglistan om någon förälder där har något tips på hur du kan göra. också det är väl värt ett försök.

hoppas att det löser sig för er. det där låter ju helläskigt.

kram på er!

 

Hondini...

Skrivet av  Monica i Lycksele
ja, jag har inte några andra tips till utbrytarkungen:-) Hur länge har han nu haft skorna?
Jag har ju sagt tidigare att William drog ut fötterna, mest ena ett bra tag - Men inte flera gånger under natten eller så struntade vi i att ta på dem. Jag minns inte helt säkert.

Jag hoppas att han snart ger upp med att dra ut fötterna, och jag förstår att ni börjar ledsna. Det finns en gräns för vad man orkar.

Lycka till!!!

Ska fundera om jag kommer på några förslag:-) (Min sambo undrar om de lagt filtsula i botten?, för det upplevde han hjälpte mot Williams kamp att dra ut fötterna)

Kram
Monica & William -02
 

Artiklar från Familjeliv