Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har Alfred fått sina skor...

Skrivet av Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9
...och det går faktiskt jättebra! Han har inte protesterat det minsta och amningen som jag var lite orolig för tidigare fungerar också lika bra som innan. Jag trodde det skulle bli svårt att amma liggandes, men hade alltså fel.
Vi har inte fått likadana skor som jag sett på bild tidigare, utan de här skorna har kardborrband istället för snörning. Skenan mellan skorna är inte av metall utan av plast och lite flexibel. Den är rundad i kanterna och skaver inte alls mot mig när jag ammar.
Jag har lagt in en bild här så ni kan titta:
http://hem.passagen.se/familjenbjelkendal/skorna.html

Vår läkare hade inte heller sett såna skor innan, men tyckte dom såg bra ut.
Vi ska nu ha dom dygnet runt i tre månader för att sedan förhoppningsvis få börja trappa ner lite.
Svar på tråden: Nu har Alfred fått sina skor...

men vilken...

Skrivet av  veronica o wiggo snart 1 år ;o)
...stilig kille! så himla söööt! ;o)

vad skönt att det fungerar bra för er med de nya skorna. själv hade jag så himla ont i svanskotan när wiggo kommit ut så jag tillbringade den mesta tiden i liggande ställning så wiggo ammade nästan bara liggande från start ;o)

nu får du slå mig på munnen riktigt hårt om du vill men jag måste bara få påstå några saker.

tänker på inställningarna på skorna. wiggos första inställningar såg rätt mycket ut som de inställningar som alfred nu har. när jag då läste på ponsetis metod lite närmare så såg ju jag att det inte var helt optimalt (jag läste på bara för att hannas snälla mamma påpekat sin synpunkt kring inställningarna för mig här på forumet).

det jag läste i ponseti management book var att fötterna ska vara mer dorsalflekterade (alltså skenan ska vara mer bockade så hälarna kommer mer nedåt om du fattar vad jag menar) och att vinklarna på skorna ska vara typ 70 grader och jag tycker att det ser ut som om alfreds skor är en aning mindre vinklade.

jag vet att ponseti under en tidig tid endast hade fötterna i 50 grader men har med tiden och massor av utvärderingar kommit fram till att 70 grader ger bästa resultatet.

nu är ju inte ponsetis metod den absoluta sanningen men jag tycker ju att den verkar väldigt genomtänkt och håller mig gärna till den. och framförallt så är jag inte proffs på den och vill inte utge mig för något sådant heller men jag ser ju att alfreds inställningar skulle kunna göras mer optimala ;o)

li! jag hoppas att du tar detta på rätt sätt. vill bara dela med mig av mina erfarenheter och berätta om det jag vet så att du kan dra nytta av det. jag vill gärna dela med mig av det lilla jag snappat upp. jag vet ju av egen erfarenhet att vissa doktorer inte är helt insatta i metoden som dom praktiserar och kan behöva ett och annat råd från en klumpisförälder.

har du ponsetis management book? i den står det mesta tycker jag. läs den gärna om du inte har gjort det. den är lättförstådd och lätt att ta sig igenom och där står det mycket lättförstått hur man ställer in skorna.

du hittar den här:

http://www.global-help.org/publications/cf-english.pdf

hoppas att du tar det på rätt sätt och inte tror att jag vill grumla din lycka med att det funkar bra med skorna eller att jag vill låta påskina att jag kan mer än dig, för det vill jag INTE utan jag vill bara att det ska funka så bra som möjligt för er och att ni inte ska behöva gå igenom samma misstag som vi gått igenom.

nu slutar jag annars kommer jag att skriva i en timme till *skrattar*

massor av kramar!


 

Hej Veronica!

Skrivet av  Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9
Jo, han är en riktig liten goding, även om han inte är allt för munter på bilden... :)

Jag har tänkt precis som du gällande inställningarna på skorna. Tänkte på det redan när vi fick dem, men jag kom mig liksom inte för att säga något. Det känns liksom som att dom ska kunna det här bättre än mig på något sätt. Tyvärr har man väl inte alltid rätt gällande det...

Jag har inte lusläst Ponsetis bok, men visst har jag "bläddrat" i den en hel del. Tillräckligt tycker jag för att förstå mig på det här med Ponsetis behandling någorlunda i alla fall. Vad som förvånade mig mycket när skorna skulle beställas var att det kändes så "hafsigt" utfört av läkaren. Det var inte vår vanliga läkare, utan en annan överläkare på ortopeden med klumpfotserfarenhet. Tydligen hade dom inte tid att komma från ortopedverkstan för att mäta Alfreds fötter, så vi skulle rita av dem istället.
Vi "ställde" Alfred upp och han ritade av fötterna på ett vanligt papper - något isärställda och något utåtvinklade. Men inte alls i några 70 grader. Jag reagerade inte särskilt mycket på det då, tänkte att det justerar väl verkstan när dom gör skorna. Men nu verkar det som att dom ställt in skorna exakt efter ritningen även gällande vinklingen.
Usch... känner att jag är väldigt rörig nu... hoppas du förstår vad jag menar...
När Alfred fick skorna så var vi hos samme läkare efteråt och han tyckte alltså att det såg helt okej ut.
Vi ska på återbesök i nästa vecka och jag hoppas vi har vår vanliga läkare då, för jag tänker absolut påtala att jag tror dom gjort fel, precis som du skriver.

Tack för att du skrev din åsikt, det gjorde att jag verkligen tog tag i mina tankar om det här igen. Annars kanske jag helt blint hade litat till att dom kan sin sak.

Kram Linda
 

hej på dig

Skrivet av  veronica o wiggo med magjuka ;o(
*puh* vad glad jag blir att du tog det på rätt sätt. ibland vet man int hur de skrivna orden landar. det är alltid lättare att diskutera live, eller hur? ;o)

jag förstår precis hur du menar att processen med skoutprovningen har gått till och jag förstår även att du upplever den hafsig. klart att man vill att det ska vara så optimalt som möjligt för grabbarna, eller hur?

hoppas att du får tag på din vanliga doktor nästa gång när ni ska på återbesök. och att han kan ta till sig dina funderingar.

den doktor som ställde in wiggos skor fel har blivit informerad av den andre doktorn hur skorna ska ställas in (det vet jag för jag hörde på när dom diskuterade ett annat ärende när vi var där på besök) men likt förbannat så kör han med 50 grader och ingen böjning på skenan.

jag gjorde som du, frågade frågor och när jag fick till svar att det ärckte gott och väl med denna inställning så trodde ju jag på det. jag orkade inte ta tag i det som jag hoppades att doktorerna skulle kunna. men när hannas mamma kommenterade inställningarna på skorna så läste jag in mig och i ponsetiboken stog det ju klart och tydligt hur det skulle vara ;o) tur nog säger jag för då får man ju lite råg i ryggen när man ska samtala med läkarna.

vi valde att ta kontakt med den andre läkaren och han gör ju somd et står i boken så honom har vi inte behövt diskutera med. den förre läkaren har jag inte pratat mednågot mer. ingen idé känns det som då han inte ens tar till sig vad hans kollega säger.

det jag menar med detta svammel *skrattar* är att jag hoppas så på att du får den hjälp ni behöver och att ni får skorna rätt mer optimalt inställda nästa gång.

massor av kramar och skriv gärna och berätta hur det gick på återbesöket!

 

Artiklar från Familjeliv