Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Veronica

Skrivet av Micra
Hej..vad är det du menar när skenan ska bockas till? Jespers (Hodini) skena är helt rak...alltså från utgångsläget. Det är jättesvårt att få ner hälen (om jag nu mot förmodan kan sätta på skorna) är det lättare om skenan är lite böjd kanske? Kanske man kan få skorna att sitta kvar då...igår vad det krig igen satte på skorna 6ggr inom en ½ timme, det är så trist att behöva göra honom upprörd. Om jag nu ska maila Ponsetti vilken adress...eller hur hittar jag rätt i yahoogrupperna?

Ha det så gott

Kramar o grattis i förskott till Wiggo
Svar på tråden: Veronica

tjenis

Skrivet av  veronica o wiggo med magsjuka ;o(
hej på dig!

jag tycker att det låter märkligt att han kan ta sig ur skorna så där lätt och jag förstår att du håller på att bli galen. så där ska det ju såklart inte vara. jäklar vilket tålamod du måste ha ;o)jag är helimpad!

har du spännet på insidan skon? det är lättare att dra åt plösspännet mycket hårdare då än när man ska jongla med spännet på utsidan skon. när vi bytte till att ha spännet på insidan så blev det mycket lättare att sätta på skorna. men det kanske ni redan har, tänkte bara på ett litet tips. ;O)

i ponseti mangaement book kan du läsa i princip allt om metoden. den är skriven jättelättförståeligt och engelskan är faktiskt inte helt svår. där finns bilder på olika sorters skenor och hur dom ser ut.

här hittar du den:

http://www.global-help.org/publications/cf-english.pdf

där har jag läst att fötterna ska vara en aning dorsalflekterade, alltså precis som när du trycker ner din häl hårt och pekar din stortå rakt upp i vädret då är foten dorsalflekterad. så ska även grabbens skor vara inställda allt bara för att hälsenan ska behålla sin längd efter hälsenekapningen. hoppas att du förstår vad jag menar *skrattar*

är din grabbs hälben nere tillräckligt? kanske är hälbenet för högt upp och då är det ju såklart jättesvårt att få hälen tillräckligt långt bak i skon och det borde ju medföra att han lätt kan ta sig upp ur en sko. prova själv vettja. om du vinklar din egen fot med hälen nedåt och stortån upp i vädret så känns det ju svårare att få av sig skorna än om du har tårna nedåt och hälen uppdragen mot vaden. det är ju tillochmed så vi gör när vi tar av oss kängorna själv. ner med tån och hälen uppåt.

sänder du med bilder på grabbens fötter till ponseti så lär ju han se om hälbenet är tillräckligt nere. annars kanske det är dags för en till hälsenekapning och några veckors gips för att sedan passa perfekt i markellskorna.

det jag har snappat upp är att det första man märker på om fötterna "blir sämre" är att dom blir svårare att sätta på och att dom lätt åker ur skorna.

du kan även läsa mer om klumpisar och ponsetismetod på den här länken:

http://www.vh.org/pediatric/patient/orthopaedics/clubfeet/index.html

här är även ponsetis mailadress;

[email protected]

lycka till i mängder med allt vad ni tar för er. men jag måste säga igen att jag är helimpad över ert tålamod. själv surnar jag till om wiggo råkar röra sig när jag ska snöra skorna ;o) sånt tålamod har jag.

massor av kramar och skriv gärna och berätta hur det går för er!

wiggo firar sina sista dagar som 0-åring med en rejäl magsjuka ;o)

kram igen!
 

kom på en grej

Skrivet av  veronica o wiggo med magsjuka ;o(
glömde ju att skriva hur du hittar mailinglistan ;o)

http://health.groups.yahoo.com/group/nosurgery4clubfoot/

logga in dig där så får du en unik källa till otroligt mycket kunskap och erfarenheter.

kram igen!