Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Veronica! :)

Skrivet av Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9
Jag har börjat fundera kring om Alfred verkligen får ner hälen ordentligt i sina skor - jag tror inte han får det.
Det är så svårt att verkligen veta, skon är förstärkt baktill så det går inte att känna genom att klämma på skon.
Den ser för trång ut och min gissning är att det är glapp på ca 1 cm...
Hur fungerar det med markell-skorna? Kan man veta med säkerhet om hälen är ända ner i dom skorna?
Funderar på om vi ska be att få byta skor, men vill gärna veta vad du tycker om era skor först! :)

Kram Linda
Svar på tråden: Veronica! :)

hallojsan ;o)

Skrivet av  veronica o wiggo
gud så svåra frågor du ställer *skrattar* jag tänker så det ryker här nu men jag kom på en grej.

om du tar markellskorna och tar bort plösen och snörena så att du bara har själva skon. sen så tar du alfreds fot och sätter in i skon (när snörena och plösen är borta så kan du ju vika ner skokanterna) och så trär du hans fot så långt bak i skon som du bara kan. vik då ner kanterna på skon och kolla om hälen är längst bak i skon och om hälen är nere på sulan. fattar du vad jag menar nu? *skrattar*

har han foten där den ska vara (långt bak och hälen långt ner i skon) så kan du se var tårna slutar framme i skon. kom då ihåg ungeför hur många millimeter det är kvar till skornas kant.

sedan tar du och remmar iordning skorna igen; på med plös och snören och så tar du på alfred skorna på som vanligt.

hur ser det ut nu i skon? är hans tår framme lika mycket som när du kollade utan snören och plös? då är det ju som det ska.

annars kan du ju börja att fundera på om han verkligen kan ha skorna som dom ska vara.

vad jag har förstått så är det jätteviktigt att hälebenet är på rätt plats innan man tar på db-skenan.

vad säger er doktor? tycker han/hon att det är klart?

har du haft kontakt med bertil romanus?

annars kanske du kan sända bilder till honom på fötterna och höra om han anser att hälbenet är tillräckligt nere för att kunna vara i ett par db-skenor.

jag tror att hälbenet måste vara nere för att det ska bli en lyckad behandling oavsett metod som används. så om alfreds hälben inte är nere ordentligt (eller har farit upp igen efter någon slags muskeltillväxt eller dylikt) så måste nog en hälsenekapning till igen. men som sagt jag är ingen doktor utan tänker bara på det jag läst.

hoppas att du kan göra som jag föeslagit ovan och se om han får ner fossingen i skon ordentligt.

massor av kramar på er!

och du glömmer väl inte att berätta hur det går för er!

kramar!
 

men gud så pinsamt

Skrivet av  veronica o wiggo
nu ser jag ju att jag trodde att det var alfred som var hondini. sorry!!!!! glöm det jag skrev ovan.

hur snurrig är jag då? *suck* jag blir så trött på mig själv.

nu svarar jag på dina frågor som var svåra men med ett helt annat utgångsläge *haha*

markellskorna tycker jag funkar ypperligt. dom är stabila och lätta att sätta på. och verkar jättelätta att ställa in korrekt på db-skenan.

jag skriver mer till dig imorgon *skrattar*

nu har wiggolin bestämt dig för att vara med mig och jag som slösat min egentid med att svara på fel fråga *haha*

återkommer som sagt ;o)

kramar och sorry för att jag är så snurrig!

 

Haha.. hej!

Skrivet av  Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9
Jo, lite snurrigt var det nog... :) Men ingen fara! :)
För att förtydliga mig lite så har ju Alfred alltså inga markell-skor just nu, utan ett par med kardborrband...
Fast det känns väldigt skönt att slippa snörning måste jag säga...

Förresten! När Wiggo hade sina skor dygnet runt, tog ni av skorna under dagen även om han inte skulle bada?
Som det är nu så har Alfred på sig skorna i två dagar i sträck ibland utan att vi tar av dom alls. Jag kom på att det kanske inte är bra...? Med tanke på att det blir fuktigt och svettigt och så...? Hur brukade ni göra?
Och det här med massage... Ska man ta av skorna och massera fötterna ibland? Usch vilken dålig info vi har fått...
När vi var på ortopedverkstan för att få skorna så var det typ:
- Hej, jaså det här är Alfred. Ja... här är alltså Alfreds skor.
Och så drog dom på skorna och sa att:
- Ja.. det ser ju bra ut.
Och så fick vi gå. Ingen information om någonting!
Jag blir galen!

Skönt att se ditt glada humör, hoppas du kan smitta mig lite... :)

Kram!
 

tillbax ;o)

Skrivet av  veronica o wiggo som snart är 1 år
nu gör jag ett nytt försök *haha* tur att du står ut med mig ;o)

trist som tusan att ni inte fick mer info. det är det där som blir så dåligt tycker jag. för vi som föräldrar och patieneter är ju faktiskt i den sitsen att vi tror på allt som sägs och görs när vi är på sjukhus (ok nu generaliserar jag skarpt men du fattar vad jag menar va?) och så blir det så ökentrist när dom vi litar på inte kan sina saker eller är usla på att förmedla dom till oss.

nåväl, nu till dina frågor ;o) som jag ska försöka att svara på ;o)

wiggo tog av sig sina skor en halvtimme ungefär på morgonen och på kvällen. han måste absolut byta strumpor för dom var alltid genomsura efter natten och efter en hel dag i skorna. om vi hade bråttom och bara bytte strumpor och det inte blev någon viftning i det fria på morgonen så tog jag av dom på dagen i några minuter så han fick vifta lite i det fria med fossingarna.

det jag uppfattat enligt ponseti är att ingen massage behövs. men jag gjorde lite massage ändå av fötterna bara för att jag tyckte att dom skulle bli tagna på. så det blev lite känselsensation på dom små fötterna som bara varit instängde i ett par skor eller i gips i flera månader.

jag gjorde även lite stimulering av muskeln som lyfter upp utsidan av foten, typsikt den muskeln som inte funkar helt för klumpisar ;o) då tog jag fingret och strök på yttersta fotsidan och drar man rätt så lyfter barnet upp foten utåt mot vadens yttre sida om jag förklarar det så. det gjorde jag på båda hans fötter.

sedan körde wiggo hoppgunga varje kväll i typ en kvart. då hoppade han på olika material. som trägolv, mjuk matta, trasmatta ;o) dansade som bara den till abbas super trouper vareviga kväll flera gånger gick sången. vad jag fattar så är det viktigt att ha hoppgungan ganska lågt för klumpisbarnen. allt för att dom aldrig ska få chans att "stå på tå" i den och iochmed det korta hälsenan. det är ju den som vi vill ha lång så hälbenet är nere och i rätt position. så wiggo hade hoppgungan låg så när han bara vilade var hans ben krokiga men när han dansade och skuttade så gjorde han det med hela foten i golvet. inte vet jag om det spelar någon roll men rent teoretiskt tycker jag att det är vettigt att tänka på det.

jag skulle nog ta av skorna två gånger om dagen om jag var du. du måste ju även kontrollera att skorna inte skaver och gör hudsår.

min fundering är ju om dom där skorna kan spännas ordentligt? går det? jag måste tillägga att jag aldrig har sett ett par sånna skor live så jag vet inte hur dom fungerar. men när jag ser dom så ser dom mer lätta att ta sig ur för ett barn. men nu är ju era vinklar inte så extrema så då lär väl foten bara ligga där rätt bekvämt. men jag tror ju att vinklarna ska vara lite extrema, typ 70 grader som ponseti föreskriver. och då undrar jag om kardborre håller foten på rätt plats? men jag vet inte kanske gör dom det.

det är viktigt iallafall att se om skorna trycker någonstans. blir det ett trycksår, skavsår så går de tju inte att ha skorna på ett tag och då kan ju fotställninganra äventyras om man har riktig otur. så jag kämpar verkligen med att inte få till några skavsår eller trycksår på wiggo. så wiggos vanliga skor som vi köper till honom är bara av prima kvalitet för det viktiga är ju att han alltid kan ha sina markellskor och db-skena.

skriv ner några frågor till din doktor. visst skulle ni dit snart? och fråga honom massor. läs i ponsetiboken för där står allt så bra. det finns ju tillochmed en föräldramanual som är jättelättförståelig. och skriv ner frågor utifrån de och fråga doktorn. kan han inte svara på dom så får han ju ta hjälp eller så hör ni om det finns någon som kan det bättre som ni kan få träffa. fråga även hur det kommer sig att dom valde dom där skorna och skena istället för markellskor och db-skena? kanske beror det på att det var lättare att hitta dom i beställningsförfarandet och inte har någon annan längre tanke bakom det. men jag tror (utan att ha sett skorna live, jag vet jag är fördomsfull *skrattar*) att dom där skorna inte kan hålla foten lika bra i rätt position som ett par som man snörar och spänner åt.

hoppas nu att jag inte verkar för sponsrad av markell *haha* men jag vet ju att det fungerar bra på wiggo (vilket iofsg inte betyder att det funkar på alla, jag vet!) och jag är helnöjd med dom skorna också.

har dom inte dessa skor på ert sjukhus så kan vi sponsra alfred med skor om ni vill *haha* vi har alla storlekar från 0-4 som wiggo använder nu *haha*

kram på er och lycka till!!!!

hoppas att jag inte svart på fel nu igen *skrattar*
 

Artiklar från Familjeliv