Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ponseti-behandlingen - hjälp!

Skrivet av Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9 -04
Jag har nu skickat ett mail till vår läkare med en hel drös med frågor. Jag undrar nu om någon av er kan hjälpa mig att svara på några av dessa. Det vore roligt att ha inför svaret från läkaren. Tyvärr har vi väl inte allra största förtroende för dom som behandlar Alfred...
Jag kopierar delar av brevet här:

Vad jag skriver om nu gäller Alfreds behandling. Just nu har han ju skor med skena.
Vi har inte varit särskilt nöjda med skorna från start, varför vi ju också var inne hos er och fick skorna ändrade på ortopedverkstaden. Nu är skorna vinklade i 70 grader och man ökade också mellanrummet mellan skorna som vi bad om.
Det kändes bra.

Vad som oroar mig nu är att skorna känns trånga. Det påpekade vi också på ortopedverkstaden, men utan gehör. Kvinnan vi träffade tyckte att dom satt bra. Hon gjorde hål bak i skon så att vi ska kunna kontrollera om hälen trycks ända ner. Det fungerar dock inte särskilt bra och jag tror fortfarande inte att hälen är nere. Om jag har rätt - hur påverkar det hans fötter?

När man tar av Alfred skorna lägger han tårna omlott. Stortån hamnar under tån bredvid. Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Min egen teori är att det beror på att skorna är för trånga. För mig känns det logiskt. När man tittar på hur skon ser ut inuti och på hur Alfred fötter ser ut underifrån så är det stor skillnad. Han har ju väldigt breda fötter, men skorna är smala och avlånga.
Visst måste väl det här vara något vi måste åtgärda? Inte ska väl tårna trängas ihop på det här viset? Hur blir det sen när han ska lära sig gå? Eller rättar det till sig av sig självt?

Nästa fundering jag har gäller fötternas vinkling när han är utan skor. Jag har skickat med bilder även på detta. Hans vänstra fot känns jättefin. När man håller den i handen och försiktigt vrider den så känns det som att den är fast i rätt läge. Men den högra går väldigt enkelt att vrida tillbaka mot ursprungsläget. Betyder det någonting?
Vad jag förstått så handlar behandlingen om att lägga ben tillrätta i foten som ursprungligen var i fel läge. Men varför har Alfreds fötter aldrig röntgats eller kontrollerats med ultraljud? Det gör man tydligen på andra ställen för att säkerställa att foten ser riktig ut innan man påbörjar behandling med skor/skenor.

Alfred har även som ett blåmärke på insidan av vristen på grund av skorna. Det känns tröstlöst på något vis när dom inte lyssnar på vad man säger. Man tycker ju att dom borde veta bäst. Det är ju Alfred som är patient och dom som är experter. Inte ska det vara vi som påpekar fel i behandlingen? Det borde ju rimligtvis inte finnas några.
Om det nu är bestämt att vi ska behandla efter Ponseti metod, varför har inte ortopedverkstaden läst in sig på denna? Varför har vi fått skor som inte är anpassade till behandlingen? Alla andra föräldrar som jag talat med, som har klumpfots-barn som behandlas efter Ponsetis metod har ju Markell-skor med Denis Browne-skena. Varför har inte vi det? Och varför är inte Alfreds skor utformade efter foten?
Svar på tråden: Ponseti-behandlingen - hjälp!

hej hopp!

Skrivet av  veronica o wiggo-03
jösses vad all ahar skrivit här under jul *skrattar* är det bara jag som ätit mat och inte haft tid med något annar *hihi*

vilket fint brev du har skrivit till doktorn. jag hade blivit jätteglad om jag var doktor och fått ett sådant brev som verkligen visar en mamma som bryr sig om sin sons behandling.

tänkte på det där med tårna. kan du inte sända den bilden till mig? ([email protected]) wiggos tår var väldigt vridna för ett tag sedan och allra helst när vi precis börjat använda skorna istälelt för gips. vår doktor hävdade att det var lugnt och att det skulle rätta till sig och han har haft rätt ;o) vore intressant och se om det är lika tår som alfred har så jag skulle bli glad om jag fick se på bilden.

sedan tycekr jag att det är med rätta du ifrågasätter varför ni får de skor ni har nu. någon måste ju ha tagit beslutet och då måste du ju få höra vad för argument som ligger till grund för det beslutet. som sagt, wiggo har skor och skena över om ni vill låna av oss dom är bara lite nersvettade ;o) om ert landsting inte vill köpa in tänkte jag. men det kan ju vara så att dom där skorna ger samma effekt som markellskorna på db-skena men det där med blåmäke låter ju inte alls bra. det kan ju ha blivit ett trycksår innifrån och då kan det när huden gå sönder vara ett stort sår innanför. sånt är faktiskt möjligt och det ska man ju vara uppmärksam på så dom borde verkligen ta det på största allvar tycker jag.

hör av dig och berätta vad du får för svar av din doktor och min erfarenhet säger att ortopedteknikerna inte alls behöver vara insatta i behandlingen utan beställer bara hem materialet som doktorn vill ska användas. vår tekniker skrattade när jag sa att db-skenan skulle bockas lite när vi bytte till en längre och det kändes ju inte helt bra. så nu har jag inte så stort förtroende för honom vad gäller själva behandlingen. men trevlig är han minssan ;o)

nä nu vaknade wiggo och jag som skulle svara på massor av fler inlägg.

nåja, det blir en dag imorogn också.

kram på dig och er andra som läser!

kraaaaaam!

 

Hej, hej!

Skrivet av  Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9-04
Jag har mailat dig nu! Tack för att du svarade så snabbt!

Kram, kram!

Linda
 

Artiklar från Familjeliv