Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som vet.. *scriptfråga*

Skrivet av Sandra
hur man gör ett sånt där script där man kan tända ett ljus? Alltså, sånt som brukar finnas på minnessidor och liknande.
Svar på tråden: Nån som vet.. *scriptfråga*

Tända ett ljus?

Skrivet av  Trillian
Var har du sett sådana?
Tända, fladdrande ljus har jag sett många, men det är animerade gif-bilder och inte script.
 

Antar att hon menar ett sådant

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
som ex. jag har på Minnesljus (http://candle-light.shows.it). I mitt fall är det ett asp-script som en kompis till mig fixade till så den kör mot en databas, hade mot en vanlig textfil innan. Det är i grunden ett vanligt gästboksscript som inte bara genererar ut ett meddelande utan även en bild på varje rad.
 

Oki

Skrivet av  Trillian
sådana har jag också sett. Jag trodde det var fråga om något script där man klickar på ljuset och ser en låga tändas eller nåt... och det har jag aldrig sett.

En sådan som finns på sidan du länkade till går ju lätt att fixa även med en textfil som databas, men det förutsätter ju att man har en hemsidesplats som tillåter asp eller php.
 

Precis

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Det går utmärkt med en textfil, det hade jag innan. Men det blev seeeegt när det började komma upp i 300-400 ljus.

Nu när jag tänker efter har jag sett en site som har det du tänkte på. De hade ett skript i bakgrunden som helt enkelt bytte bild när man hade klickat på ett ljus som inte brann och om man hade fyllt i textrutan under.
 

Näe...

Skrivet av  Sandra
det var snarare ett sånt här jag menade.
http://www.otn.com/netking/
Fast jag hade velat haft ett animerade ljus istället.
Hur gör man?

Grattis på namnsdagen förresten. :-)
 

Eller så här..

Skrivet av  Sandra
http://www.stacken.kth.se/~noora/candles.html
 

Pearl

Skrivet av  Trillian
är det som används till den senare länken. Den första skulle jag tippa på också använder (eller snarare gjorde) sig av perl, men jag kan inte hitta något i koden som leder till ett perl-script så frågan är om sidan fortfarande fungerar som den ska. Inget ljus lades till när jag gjorde några test och räknaren är borta.

I likhet med det jag och Bea har skrivit ovan så kräver det dels någon kunskap om det programmeringsspråket, någon form av databas samt ett hemsidesutrymme som tillåter de filformaten att köras på deras servrar. Det är alltså inte några javascript som kan köras vart som helst.
 

Okej..

Skrivet av  Sandra
så det är inte bara att slänga upp nåt själv alltså.. *suckar* Tack för hjälpen. Nu får jag ta och gnugga hjärncellerna på vad jag ska fixa dit istälelt då.
:-)
 

Det är samma princip på dem

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
det är bara det att man istället för att sätta texten brevid har lagt den i en alt-text. Jag skulle kunna modifiera mitt script att göra så där men då måste du fixa ett utrymme att ha filerna på. Ex. 1asphost
 

Bea!!!

Skrivet av  Sandra
Gulle dig som vill hjälpa mig. :-) Nu har jag fixat ett account på 1asphost. Behöver du anvuppg? Än en gång, du är en pärla!!
 

Jag fixar filerna nu ikväll

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
om jag inte lyckas somna vid datorn. Sen laddar du upp dem själv. Skall du ha olika sorters ljus? Kan du fixa dem själv?
 

Sandra maila mig

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
adress finns i infon. Jag behöver veta om man skall ha ljus att välja bland, hur många i så fall. Vad vill du att det skall stå för text på sidan. Några speciella färger du vill ha på bakgrund och sånt.
 

Scriptet är klart

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
väntar bara på mer info nu.
 

Artiklar från Familjeliv