Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bea! Undrar en sak

Skrivet av WannaKnow
Du kan så otroligt mycket om de mest intrikata grejer när det gäller detta med hemsidor och program etc. Själv är jag mycket intresserad och har gått några kurser på gymnasienivå, men jag är inte ens i närheten av att ha dina kunskaper...

Så, jag undrar: Finns det någon utbildning/kurs du kan rekommendera? Jag vill ju oxå kunna! :-) Är det högskola som gäller, eller är det ett brinnande intresse och att lusläsa w3schools eller eller??

Blir både glad och tacksam om du ville tipsa om någon bra utbildning. :)
Svar på tråden: Bea! Undrar en sak

Dålig på just tipsa om kurser

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
då jag själv är mer eller mindre självlärd, har tvingats lära mig då jag själv har undervisat. För mig handlar det mer om att veta var jag skall leta än att kunna saker och ting utantill (så egentligen kan jag inte så mycket *s*). Är väldigt god vän med google :-) Sen har jag nog fördelen att mitt minne fungerar som ett stort index, jag lagrar undan att jag har sett saker och sen gäller det bara att plocka fram det igen från källan.

När det gäller webbdesign finns det få avancerade kurser och hittar man en så måste man oftast gå deras specifika nybörjarkurs först vilket inte är så kul när man redan kan en del. Själv gick jag en nyttig kurs på umeå universitet, där man för VG på kursen var tvungen att uppfylla vissa krav, jag satte då ribban ännu högre och tvingade mig själv att lära mig det jag behövde. Men man lärde sig inte så där tokmycket i själva kursen utan det var egenstudier och eget intresse/letning som gällde.

w3schools är ett bra ställe att lära sig på, de har små quiz som är bra att göra.

Sen så brukar jag ofta kika på ex zengarden för att få inspiration och se hur de löser olika saker, mycket lärorikt.

http://www.westciv.com/ är oxå ett bra ställe att kika på, de har tutorials.
 

Tänkte nästan lite åt det hållet

Skrivet av  WannaKnow
Att du var en hel del självlärd också. Men för det måste man ha en excellent hjärna, och det verkar du i sanning ha! ;-)

Ska sätta mig och försöka lusläsa den där w3schools - det gäller bara att komma över sin grundinställning "det här klarar jag aldrig"...

Zengarden har jag varit på. Fantastiskt hur man kan göra såpass helt olika design genom CSS.

Ska besöka sidan du rekommenderade sist, den har jag aldrig hört talas om.

Tack för goda tips och att du tog dig tid! =0)
 

Kanske skall tillägga

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
att jag har hackat websidor sen 1994 så jag har ju haft 10 år på mig att öva :-)
 

AHA

Skrivet av  WannaKnow
Det också. Jo, det märks ju att du har skaffat dig en hel del know-how genom åren. :-)

Så det är väl bara för min del att spotta i nävarna och sätta igång då! ;-)
 

Artiklar från Familjeliv