Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Pigall" här igen

Skrivet av "Pigall"
Hej igen! Jag skrev här förut då min kille då 7 år åt Absenor. Nu är han 10 år och medicinfri sedan dec-00.
Nu visar det sig att han fortfarande har en hel del avikelser på EEg och även att han mår dåligt i bland men mycket sällan. Extremt sällan skulle jag vilja säga.
Han reagerar så att "allt blir snett" eller "allt snurrar" när han får ett anfall, inga kramper han är utredd och det är konstaterat att det är ep. jag fick kontakt med en pappa som hade en son med samma symptom och samma medicin men tyvärr så tappade jag kontakten med honom.
Om någon är i liknande sits kan ni maila mig på [email protected]
Svar på tråden: "Pigall" här igen

jag måste fråga

Skrivet av  pernilla35
Då när han var 7 år syntes det bara på EEG då också för så är det med vår son han har bara klagat på typ huvudvärk/yrsel flera gånger då tog det ett eeg och det visade en massa ep aktivitet men vi fick typ avgöra om vi tyckte att han behövde medicineras
efter 5 mån togs ett nytt eeg och det var lite bättre så vi fick fortsätta avvakta om vi ville nu ska ett nytt eeg tas om 1 mån och nu har han börjat klaga på att det snurrar och att han plötsligt inte riktigt vet var han är men det märks inte på honom för övrigt han har lätt för att koncentrera sig och så vidare. Han har alltså aldrig haft "anfall" På vilket sätt hjälpte medicin på er son??
 

Mina svar

Skrivet av  Pigall
På första Eeg var det konstaterat ep och han hade då anfall med yrsel och han tappade kontroll över var han var nånstans, det kom ca 1-2 ggr i veckan så han sattes in på Tegretol som han inte tålde. Sen böt vi till Absenor och han blev besvärfri på 2-3 veckor och efter ett år togs Eeg som var helt ua, normalt alltså.
Efter ytterligare ett år utan ett enda anfall av yrsel så sattes Absenor ut, det togs alltså bort.
Och när man nu gör Eeg är ep aktiviteten tillbaka men han känner inte av det i stort sett.Så nu ska han stå utan medicin och blir det mer så ska han få en annan medicin. Han mådde nämligen inte bra på Absenor heller. Han fick svårt med koncentrationen, myrkrypningar i hea kroppen. Nu ska han få...ja vad hette den, jag minns inte. men man tittar inte bara på hur Eeg ser ut utan även på barnet och därför slipper han medicin nu. Men då när det var som värst var Absenor en räddning. Att tappa kontrollen över sig själv varje vecka är förödande för självförtroendet. Men jag är ändå tacksam att vi vet vad vi har att göra med, först kollades öronen och man uteslöt den sk Menieres sjukdom. Det är en lättnad att veta vad vi har. Han har även gjort Magnetröntgen plus diverse andtra kontroller helt ua.
Om din pojke är yr ofta så kan det vara bra att sätta in Absenor, min läkare sa att Absenor är så bra för den här typen av epileptisk aktivitet. Och det är den. Förutom eventuella biverkningar. Min grabb åt Absenor i två år men mådde dåligt av den först efter att ha ätit den ganska länge. Jag har inte kollat min mail än, ska försöka hinna det i kväll.
 

Artiklar från Familjeliv