Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Absenor & viktproblem

Skrivet av Brynolf
Hej,

Vår som har numer bara absenser och tar absenor mot det. Han började ganska omedelbar upp i vikt, pö om pö, efter han började ta absenor. (Viktökning är en känd bieffekt) Idag är Han är knubbig och kommer snart att bli fet om inget görs. Motionera/röra på sig mera är inte ett realistiskt alternativ då han har problem med grovmotoriken (har även ett annat handikapp). Och kan därför inte motionera tillräckligt för en viktminskning

Jag har två frågor.
1. Finns det någon som bytt mot något annat, utan viktbieffekten.
2. Han är inte så gammal, 7 år. Det verkar som utsikterna är ganska goda att epelepsin kommer att växa bort. (han hade från början en ganska komplex epelepsi). Har någon erfarenhet av vad som händer med vikten efter medicinering upphört ?
Svar på tråden: Absenor & viktproblem

Har en dotter som

Skrivet av  Jenni
också fick kraftig viktökning 10 kg på mindre än ett halvår...hon var äldre så hon kunde tala om att hon fick godis abstinens...hon kunde göra vad som helst för att få godis, hon ljög, hon rotade i våra saker, och framför allt hon lämnade inte en smula....det var hemskt för alla lilla syster grät som blev av med godiset...min dotter grät för att hon smällt i sig allt. Dessutom blev hon sååå trött av absenoren så hon rörde sig mindre av den orsaken också...nu har vi eller rättare sagt vi försöker byta ut medicinen nu...men vet ej hur den kommer att fungera ännu....
 

ert alternativ till absenor

Skrivet av  Brynolf
vilken medicin försöker ni byta mot? (jag antar att den nya skall tas för samma indikation). vår läkare är lite "feg". Så vi behöver lite kött på benen när vi diskuterar frågan
 

Medicinbyte

Skrivet av  Miann
Min dotter fick byta till Tegretol efter att hon fick problem med biverkningar.
 

Ledsen

Skrivet av  Jenni
att jag skriver så sent men det har kört ihop sig här hemma...Lamictal heter medicinen...skulle precis göra ett blodprov för att kolla upp hur mycket hon hade i blodet när hon glömmer att ta´den....
 

Ökad aptit

Skrivet av   Siv L
är väl en ganska vanlig biverkan tror jag.
Vår kille blev lite goare och mulligare men absolut inte överviktig.
Nu har han bytt medicin (inte p.g.a övervikten)
och han är spinkig och smal igen.
Så han gick väl ner de där extrakilona ganska snabbt efter han slutat med absenor.