Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bara jag igen....

Skrivet av sussie
Nu har vi fått svaren på sömnEEG:t och de var helt normala....:( Kanske tycker ni att jag är konstig när jag blir ledsen att svaret var normalt, men det hade varit så skönt att få en diagnos och framförallt- medicin!

Nu blev det precis så som vår barnläkare sa att det INTE skulle bli...
Hon har 5 veckors semester och det sista hon sa innan hon gick var att när vi fick svaren skulle vi också få en åtgärd. Vare sig de var normala eller ej!
Vi skulle inte behöva vänta ända tills hon kom tillbaka efter semestern, det skulle ha hänt något innan dess! Men den vikarierande läkaren som ringde och meddelade svaret visste ingenting om vår son...
Det enda hon sa att vi kunde ringa och höra vart i kön han stod till CT:n.
HJÄLP, vad ska vi göra? Ska vi åka och sätta oss på akuten och säga att vi inte orkar mer? (för det gör vi inte..)
Just nu ger vi vår son "Theralen" droppar bara så att han kan sova på natten, men det känns inte kul att ge honom det. Han behöver ju en medicin som hjälper honom hela dagarna!
Jag vet inte vad vi ska göra, men imorgon ringer jag till den vik. läkaren (om det går att få tag på henne vill säga?!?!) och hör en sista gång vad hon tycker. Sen sätter jag mig tillsammans med vår son på akuten...rätt eller fel???
Svar på tråden: Bara jag igen....

hej sussie!

Skrivet av  ann1 med pontus
En liten fråga bara, får han theralen mot kramperna eller sover han dåligt? vilket landsting tillhör ni? det verkar ju helt otroligt att de bara kan lämna en och gå på semester så där, jag har fått lära mig att strida rätt så bra sedan min son fick epilepsi när han var 4 mån och att inte bara säga ja tack till alla läkare dom har sin egna små ideer och det är inte alltid de säger samma sak. hoppas att det löser sig annars tycker jag du ska höra av dig till annat landsting inom dessa 5 veckor, så någon kan hjälpa er.
kram från Ann1
 

Han...

Skrivet av  sussie
..får Theralen för att han sover dåligt. Han kan vakna kl.02.00 och vara vaken till 05.00. Då är han frånvarande och "krampar", så hans dåliga sömn har ju såklart något samband med hans "kramper". Men han får inte Theralen hela tiden. Vi ger honom det när det har varit en extra "jobbig period", så att både han och vi får sova ut riktigt.

Nu har det hänt lite saker i alla fall! som du skrev, man får verkligen ligga i och TJATA! Det är ju tragiskt att man ska behöva tjata till sig sjukvård och som jag känner det- nästan övertyga att det faktiskt är någonting...inget vi inbillar oss!
Nu ska vi bli inlagda igen och göra ett nytt EEG...
Hoppas, hoppas att det visar något, men som sagt har jag ju svårt att tro det. För att "kramperna" ska komma måste han vara lugn och känna sig trygg, vilket han inte gör på ett sjukhus och framförallt inte under en sån undersökning. Men det är ju värt ett till försök, det gör ju i alla fall inte ont (jag måste trösta mig med något..).
Annars får de ju börja med någon krampmedicin, men det blir väl till att tjata igen.
Vi tillhör Hallands landsting och här hade ALLA barnneurologer semester!!!!!!!!!!
 

hej igen..........

Skrivet av  ann1 med pontus
våran son sover oxå jätte dåligt vissa nätter.......(nästan alla) kan vara vaken flera timmar i sträck, ioförsig får han inte ngra anfall då, men det är ju jobbigt!! vet att jag fick theralen droppar utskrivna i höstas, men tog aldrig ut dom.Blir han mycket påverkad av theralenet dagen efter?
 

Ang. Theralen

Skrivet av  sussie
Vår son blir inte påverkad av Theralenet dagen efter, istället vaknar han utsövd och slipper bli hängig och trött på dagen!
Det enda man får tänka på att kanske inte ge Theralenet för sent, vi gjorde det en gång när vi kom hem sent (runt 22.00) och då blir det lite knasigt dagen efter, i alla fall för våran son. Han blev precis som blir när man har "sovit för länge", om då förstår vad jag menar....
Jag tycker helt klart att du ska hämta ut ditt recept på Theralen!!!
I början hade jag lite svårt med att ge detta till min pojk, kändes som om man skulle "droga" honom, men så är ju inte fallet ( absolut inte!!). Theralenet gör så att de kan slappna av och sova en "normal" sömn. Vår son kan ju ändå vakna på natten när vi ger honom detta, men skillnaden är att han somnar om!
Vi ger ju inte detta till honom hela tiden utan när vi märker att det är "en jobbig period" på väg eller har varit. Vi håller på i ca. 1-2 veckor, sen brukar det gå bra en tid.
Hej så länge!
 

Hej Sussie!

Skrivet av  Aase som egentligen är på semester
Vet du något om ev. biverkningar av Theralen?

Våran son sover ALDRIG, åtminstone känns det så och han har faktiskt aldrig gjort det. Antagligen har han ett litet sömnbehov men den ständigt pågående epileptiska aktiviteten i hans hjärna hindrar honom effektivt från att somna in. Visserligen sover han sen hela natten, med avbrott för anfall men det är inte helt kul att ha ett barn som i sina värsta stunder somnar klockan 02 på natten.

Det har varit tal om melatonin men efter att ha läst Annicas inlägg ovan förstår jag att hans läkare tvekar. Man vill ju naturligtvis inte förvärra hans redan besvärliga anfallsbild.
 

Jag kan ju....

Skrivet av  sussie
....bara tala för våran son och han har aldrig haft några biverkningar av Theralen. Det har verkligen funkat som det ska.
 

Artiklar från Familjeliv