Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sömnproblem.

Skrivet av ann1 med pontus
undrar lite om det är vanligt att barn med epilepsi oxå har sömnproblem........jag blir snart tokig på det här, Pontus är snart 18 mån och jag har inte fått sova en hel natt sedan han föddes. ibland somnar han inte förrens vid 22-tiden och vaknar igen vid 3-tiden på natten och somnar inte om förren vid 8-tiden på morgonen
Svar på tråden: sömnproblem.

Vi ger vår dotter

Skrivet av  Annica med Ida
Melatonin varje kväll. Ett hormon som påverkar dygnsrytmen. För henne har det fungerat bra - och hon får sova på nätterna. Nackdelen med melatonin som jag har fått höra av vissa läkare är att det kan ge mer kramper - för Ida har det inte blivit så.
Kolla med er läkare det kanske finns något annat alternativ. Det blir jobbigt i längden att vara upp på nätterna.

 

Vi ger också...

Skrivet av  har provat det mesta
melatonin, det funkar jättebra och flera anfall har jag inte märkt. Om han sover dåligt så får han flera anfall, vilket är vanligt för dom med epilepsi, så för oss är det ovärdeligt. Utan denna medicin kan han vara uppe till 2-3 om nätterna utan problem, nu ska han börja skolan till hösten och då känns det extra viktigt med regelbunden sömn och nått så när fasta tider. Det känns som den bästa avlastningen när vi började med melatonin....
 

får man fråga

Skrivet av  SH
Ni som testat melatonin med gott resultat, har era barn "bara" epilepsi eller har de flera handikapp.
Vi ska testa snart på vår dotter med cp + ep och vi har hört både bra och dåliga saker om melatoninbehandling.
 

Vår son..

Skrivet av  provat det mesta
har nedsatt funktion i vänster hjärnhalva.DVS svaghet i hö-sidan,synfel och epilepsi.Han har terapiresistent epilepsi,har provat,tegretol,sabrilex,lamictal,ictorivil,topimax+ några som jag inte minns namnet på...Nu äter han bara absenor och får melatonin...Utvecklingen går framåt och kramperna är färre..*L* God sömn är bättre än all medicin, för hela familjen.
 

Vår dotter...

Skrivet av  Annica med Ida
Har en omfattande hjärnskada efter herpesvirus på hjärnan vid 6 månaders ålder. Hon är i dag 2 1/2 år.
Är utvecklingsförsenad, har knapp och krampar dagligen trots att hon går på ketogen diet.
Vi har gett melatonin sedan aug -02 och har gjort testveckor då vi inte har använt melatonin. Under dessa veckor har inte kramperna minskat.
Det verkar fungera olika - vad jag förstår på de läkare som jag träffat.
 

tack för svaren - en till fråga

Skrivet av  SH
Jag bara undrade om melatonin går på högkostnadsskyddet hos apoteket eller om det står utanför eftersom det inte är ett "erkänt" läkemedel?
Är det dyrt i sådana fall?
 

Högkostnadsskyddet

Skrivet av  Annica med Ida
Melatonin får vi på högkostnadsskyddet.
 

trots att...

Skrivet av  undrar
ketogendiet...det låter som att det vore det optimala.Tyvärr funkar det bara på ett fåtal...vad har ni provat för mediciner innan?
 

Svar till undrar

Skrivet av  Annica med Ida
Kan tyvärr inte på rak arm komma ihåg alla mediciner som vi har provat. Fenobarbital, iktorivil, trimonil, orfiril long, sabrilex, ergenyl, frisium, lehydan.
Har kanske glömt någon.
Just för tilfället är vi fundersamma och oroliga ang kramperna och håller kontakt med epilepsiteamet hur vi ska göra i fortsättningen.
Dieten har inneburit att Ida har blivit piggare och har utvecklats en hel del på de månader som vi har provat.
Det är ett dilemma.
 

Artiklar från Familjeliv