Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Epilepsi och vårdbidrag.

Skrivet av NettanN
Vill också fråga vad ni får i vårdbidrag som har barn med epilepsi. Jag får nu 1/4 vårdbidrag pga CP-skadan, men har överklagat detta beslut. Borde jag få högre nu när hon haft ett epilepsianfall?
Svar på tråden: Epilepsi och vårdbidrag.

Det beror nog på.

Skrivet av  Aase
Om hennes ep är med i det nuvarande beslutet eller inte. Om den redan finns i beslutet så lär ni nog inte få mer.

Vi har fullt VB för våran yngste son med en terapiresistent ep men jag tror egentligen inte vi har VB:t för hanns ep. Han är nämligen extremt utvecklingsförsenad och har fortfarande vid 5½ år inget språk, använder blöja osv. Nu tror inte jag att han har ett förståndshandigkapp i vanlig mening men det står mer och mer klart att han pga ep:n och medecinbiverkningar har extrema konsetrationsproblem. Om man jämför med ett ADHD barn så är ett barn med en grav sådan diagnos ett under av konsentration i jämförelse med vår son. Vår son kan, när han mår som sämst inte konsentrera sig mer än sådar 2 s i stöten (jo faktiskt 2 s!) och det är förmodligen detta som är orsaken till hans utvecklingsförsening för inlärning kräver konsentration och om man inte kan konsentrera sig alls så kan man heller inte lära sig något.

Det är nog snarare detta som vårt VB grundar sig på än på att hans medecinska diagnos är ep med allt som bara det för med sig.
 

om det medför merarbete

Skrivet av  SH
om ni får merarbete med medicinering, övervakning av henne i fall hon riskerar få nya anfall, fler läkarbesök, sämre nattsömn, osv. så kan det motivera en förhöjning, skicka in en ny ansökan och beskriv er nya situation. Du kan inte förlora något på att försöka.
 

Artiklar från Familjeliv