Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anfall eller sömnryckningar?

Skrivet av Villy
Undrar över en sak som jag hoppas att ngn kan hjälpa mig med.

Min son får Absenor på prov då det har visat sig att han har små anfall under sömnen. Detta är inget vi har märkt utan visade sig under ett EEG, som gjordes pga hans sena språkutveckling, mest för att utesluta EP antar jag.

Nu tycker jag mig märka att han har små ryckningar under sömnen. Så fort han har somnat börjar det rycka i honom. Inte i hela kroppen på en gång utan lite i handen, sedan foten, en axel, ett finger sedan handen igen. Jag tog upp detta med barnneurologen men han trodde att det var sömnryckningar.

Jag har en liten flicka också och jag brukar natta båda samtidigt i min säng. Min son börjar alltid med dessa små ryckningar så fort han somnat medan min dotter aldrig rycker på detta sätt.

Vad tror ni? Någon som känner till om anfall kan se ut på det viset?

Känner att jag inte vill tjata på barnneurologen om detta eftersom han inte verkade ta det så allvarligt. Men om jag får höra att det kan se ut på det sättet tänker jag ringa upp honom på måndag!
Skulle vara jättetacksam för svar.
Svar på tråden: Anfall eller sömnryckningar?

Ryckningar i sömnen...

Skrivet av  Gunilla
Vår son hade tre "stora" anfall under ett års tid innan han började med Trimonil retard.
Med facit i hand, så var han också under detta år som anfallen kom, "ryckig" i sömnen. Kunde rycka till i armen, benet på samma sätt som du beskriver.

Detta kopplade vi först inte till anfallen, men efter att han började med medicin så försvann även ryckningarna i sömnen.
Jag tog upp det med vår neurolog och hon trodde att det kunde vara ett samband. Jag tycker absolut att du ska ta upp det och be att få göra ett EEG under sömn för att kunna se mer. Det finns ju så många olika mediciner så det kan ju vara värt att prova någon annan....

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv