Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV och dator

Skrivet av Dajm
Hej! Jag har hört att 100 Hz bildrör på TV\'n minskar risken för anfall framför TV\'n. Någon som har hört talas om det? Fungerar det? Eller har ni hört om någon annan slag skärm som är bra?? Hur är det med olika datorskärmar, finns det något som är bättre?
Vår dotter, 8 år, älskar att spela dator. Tyvärr får hon ibland anfall av det, likadant om hon står för nära tv\'n. Det går i perioder. Långa stunder "tål" hon detta hur bra som helst. Ibland får hon dock anfall som yttrar sig med att hon kissar på sig och någon gång också kräks. Efter det blir hon trött och sover oftast någon halvtimme. Jag har fått berättat för mig att det hjälper att sitta snett framför skärmen, att täcka för ena ögat och att vissa solglasögon kan minska risken för anfall. Men det är svårt att få dottern att göra detta. Hon är även förståndshandikappad. Långt och snurrig, hoppas att ni förstår vad jag undrar.
Svar på tråden: TV och dator

Försök till svar

Skrivet av  Pappa AJ, han med Lilla aj ni vet...
En 50 Hz bild visas två gånger på 1/50 sekund, i linjer uppifrån och ned. Detta är ett flimmer som ligger strax ovanför gränsen för vad vi kan "uppfatta", nämligen kring 16-20 Hz, alltså 25 Hz.
Dock, det kan alla kolla, upplever vi flimret mer om vi tittar lite vid sidan om det som flimrar, ett lysrör, en dator, en tevebild osv.
Enligt var jag HÖRT skulle frekvenser kring 8 Hz eller så påverka våra sinnen, eftersom hjärnan arbetar med bl.a. denna frekvens, jag vet dock inte...
En filmduks bild flimrar inte på samma sätt som en teve, eftersom bilden visas simultant i sin helhet, dock även här två gånger per bildenhet (24 Hz, alltså 48 blinkningar, på stumfilmstiden var det 16 Hz).
Detta upplevs inte som lika flimrigt, bilden är ju helt ljus under längre tid.
En tevebild är dessutom mycket ljusare, men framför allt är varje del av bilden upplyst under kortare tid, detta kan man se om man t.ex. filmar en tevebild med snabbare slutartid än 25-30 b/s (Hz). Det blir alltså en vandrande ljuslinje, det finns lite "efterlys" i bilden så man ser inte varje av de 625:2 = 312 linjerna.
En fluga, t.ex., som har snabbare receptorer i ögat (försök fånga en, får du se) torde uppleva tevebilden som en rad åkande breda lys-linjer.
Datorer brukar ha visningsfrekvenser som är HÖGRE än teven, och torde störa mindre (eller...?). Man brukar också kunna ställa in datorns frekvens.
Försök hålla bilden inte alltför ljusstark, men med god kontrast. Sitt inte för nära och ha annat ljus i rummat (helst inte lysrörslampor, glödlampor har lite lyskraft kvar mellan perioderna...).
Ta gärna en videokamera och filma av bilden på datorn, på teven, ett lysrör, och - om det går - med olika slutartider i kameran (t.ex. 1/25, 1/100, 1/1000).
Då kan ni "avläsa" hur flimriga de är i jämförelse med varandra.
En teveprojektor kanske skulle hjälpa, den är ljussvagare. En platt skärm med "efterlysning" kanske också kan vara bra???
Men, helt klart, 100 Hz är bättre än 50 Hz, speciellt på större teve (än, säg, 22 tum)...
Kuriosa: I början, före andra världskriget, hade teve-försöken först använt 30-60-130 linjer och uppåt och visningsfrekvenser kring 16 Hz, med speglar som roterade men en frimärksstor tittglugg (Nipkow-systemet), USA var nog först med modernare system, och har kvar sitt 525/30-system sedan krigsåren och färg-teve-systemet NTSC från 1953...

I korthet
 

Moitåt:En 50 Hz bild visas två gånger på 1/25 seku

Skrivet av  Pappa AJ, han med Lilla aj ni vet...


En 50 Hz bild visas två gånger på 1/25 sekund
 

Inte moitåt utan "mittåt" imt

Skrivet av  Pappa AJ, han med Lilla aj ni vet...
 

Tack

Skrivet av  Dajm
Tack för förklaringen. Jag ska skriva ut svaret så att jag kan tänka efter ordentligt när jag läser det. Om jag uppfattar dig rätt så menar du att 100 Hz är att föredra när det gäller TV.
 

Det borde vara det.

Skrivet av  Pappa Arvid Jaur (han med Lilla aj)
Större bild = mer flimmer över större yta, alltså bättre om flimret går fortare än vi kan "notera" (uppfatta är nog fel ord).
Liten teve - okej med 50 Hz (om ej för nära...)
 

8-10 Hz

Skrivet av  a med vildhästen
är den frekvens som min Vildhäst är känsligast för (enl. EEG). Det är vid de frekvenserna som anfall kan provoceras fram (i övrigt är hon anfallsfri med medicinering)

Och bildskärmen på datorn går att ställa om till annan uppdateringsfrekvens. Kolla på (för Windows)på Startmenyn Inställningar/Kontrollpanelen/Bildskärm/Inställningar. Lite beroende på Windowsversion finns uppdateringsfrekvensen där, eller om du trycker på knappen Avancerat/Kort.

Jag tycker själv att många bildskärmar är jobbiga att titta på eftersom de flimmrar så, så jag brukar försöka ställa om dem. Någon gång har datorn hängt sig när jag försökt ha en för hög hastighet, men det gick att ordna om man startade om datorn i felsäkert läge och ändrade tillbaka uppdateringsfrekvensen.
 

85 och 120 Hz

Skrivet av  Dajm
Hej, Tidigare idag ställde jag faktiskt om båda datorerna till den högsta frekvensen. Verkar som att den lägsta är inställd från början. Den nyaste (1 år) gick att ställa in på 85 Hz och den lite äldre på 120 Hz. Upplever själv bilden som bättre :-) Märkte inget på dottern idag (men det är ju som sagt olika dag från dag också). Hoppas att det blir bättre av att jag ställt om. TV får vi kanske önska oss bidrag till av tomten. Allt som kan motverka anfall är ju värt att satsa på. Tack för ert engagemang!
 

Va bra!

Skrivet av  a med vildhästen
Hoppas det håller i sig för dottern. Ialla fall får ju du det lite behagligare när du sitter framför datorn och skriver!! :-)
 

Artiklar från Familjeliv