Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som vet något om Suxinutin?

Skrivet av a med vildhästen
Min dotter har gått på Suxinutin i 4 år nu. Men jag har ingen aning om hur stark/svag/bra/dålig den är jämfört med andra ep-mediciner.

Någon som vet mer än jag?????
Svar på tråden: Någon som vet något om Suxinutin?

Suxinutin

Skrivet av  Bobby

Hej !
Jag heter Bobby och har själv haft Suxinutin i barndomen. Suxinutin används framförallt vid petit mal (absens epilepsi ) och kan även kombineras vid samtidig absens epilepsi och grand mal.

Hade suxinutinet i ett antal år och som fungerade bra.
Suxinutin finns i bäde mixtur samt Capsel.Det som jag
hade mest problem med var mixturen den var inte speciell rolig att ta (smakade illa varav jag mådde dåligt) Capseln däremot var det inga problem med men där kan vara ett problem då den är relativt stor och inte går att dela.

Suxinutinet är annars bra inte så mycket med bi -verkningar som många andra antiepileptika har.
"Jag tror" att man företrädesvis använder Suxinutin till barn med absens epilepsi (petit mal) eller i kombination med grand mal.
Jag anväde väl suxinutinet i ca 8 år varefter jag fick övergå till andra antiepileptika.
Jag fick min epilepsi vid 7 månaders ålder är idag 49 år står förtfarande på medicin samt har även anfall.

Om du vill läsa lite om Suxinutin kan du gå till FASS:
http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=0
eller direkt till Suxinutin i FASS:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=053964&DocTypeID=3

Du får gärna höra utav dig om du vill.

Min e-post adress är:
[email protected]

Hoppas detta gav dig något
Många hälsningar
Bobby Eliasson
 

Enbart petit mal

Skrivet av  a med vildhästen
Dottern har aldrig haft några grand mal, utan bara petit mal. Hon mådde också illa av mixturen i början, fick kräkreaktioner. Men nu märks det inte, hon säger iofs att det smakar äckligt men tar den utan besvär. Hon klarar inte av att svälja tabletter hela, så kapslarna är inte aktuellt. Tyvärr.

Hon sover väldigt mycket, skulle behöva 11h per natt (9år). Kan det bero på medicineringen?

Skall kolla in FASS, visste inte att den fanns på nätet!! Tack för tipset!
 

Artiklar från Familjeliv