Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Schengenavtal..fråge enkät..

Skrivet av lene
vi innom en av ep-förb lokal avd gör en liten fakta sök om juat dett avtal..lagen om införsel utförsel av narkotika klassat läkemedel..hur det påverkar,,inskränker den enksildes o famijlens reseliv..
fråga 1 vet du vad avtalet är ?
fråga 2 var fick du info?
fråga 3 hur har du gjort vid utlandsresa och resa inom norden?
vårt syfte är att göra handikappombudsmanen opservant på denna regel/ lag..det orimliga i tidsangivelsen man ska kunna tala om exakt anltal dagar vid utom sverige vistelse mm
lite opraktiskt vid oplanserade resor , finns en klausul om sista minuten regel, dock väldigt luddig..spring nu alla till apoteket hämta broshyr o läs..
Svar på tråden: Schengenavtal..fråge enkät..

vet ni om detta..om narkotikaklassat läkemel...

Skrivet av  lene
det är det enkäten gäller ..att ingen har svarat tolkar jag som så att ingen vet om att om ni passerar sveriges gräns och har ep-medicin som går under detta måste ni ha tillständ ..
 

svarar.

Skrivet av  Ann1 med pontus
var faktiskt i grekland i sommras och innan vi skulle åka kom jag i kontakt med ett par andra föräldrar som har ett barn med epilepsi och dom berättade om avtalet för oss, så det var bara att gå till apoteket och fylla i en blankett. Det var ju tur man fick reda på det av en slump annars hade man väl åkt dit så att det sjöng om det.......med all stesolid vi hade med oss.
 

eftersom jag är en oerhört misstänksam person :-)

Skrivet av  Aase
...så hade jag tagit reda på ALLA regler som gäller för hans medeciner om vi hade kunnat ta oss utanför Sveriges gränser
 

tack för era svar..

Skrivet av  lene
men nog är det en märklig regel, bor du i gränstrakt o ofta besöker norge/danmark/finland ska man ha en ny ansökan för varje ggr..antal dagar..osv. det värst är det att skulle man stå tex i grekland på flygplatsen så vidas inga större åtgärder säger läkm verket...dom tar bara medicinen..inte en lmv har fårstått utan den rör sig ingen med ep en meter,,