Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Raseriutbrott?

Skrivet av Susanne med Douglas -03
Hejsan!
Har en son som har ett kromosomfel där epilepsi kan förekomma. Han har haft kramper några gånger och även "frånvaroattacker" och gjort två EEG. Första visade inget onormalt och det andra har vi ännu inte fått svar på.
Under en veckas tid har vi nu varit på ett speciellt barnhabiliteringscentrum på matträning pga matstörningar och i samband med detta fick vår son väldiga raseriutbrott. Han har i vanliga fall ett humör som plötsligt svänger. Från glad till superilsken på ingen tid alls och över småsaker. Under veckan som gått har vår sjuksköterska ifrån vanliga hab varit med oss och personalen på barnhabiliteringscentrumet hade frågat henne om Douglas brukar ha kramper.
Är det vanligt med raseriutbrott hos barn med epilepsi?
Tacksam om någon har något svar.
Svar på tråden: Raseriutbrott?

raseriutbrott

Skrivet av  minix
hej min son har epilepsi +en hjärnsynskada han har ganska häftiga raseriutbrott han är 11år nu och ska även genomgå en nevropsykologisk undersökning så jag vet inte om raseriutbrotten beror på det ena eller det andra,,det är lite svårt för man får så dåligt med svar från läkare
 

Ja det kan vara så

Skrivet av  Acka
Jag har en son som är 6 år och som har autism och lindrig utvecklingsstörning.Han har också Epilepsi har de nyss upptäckt.Han har frånvaroattacker jättemånga gånger varje dag.
Det var läkaren på habiliteringen som upptäckte hans epilepsi.Sonen har haft kraftig utbrott ända sedan han var liten och det har vi trott beror på autismen.

Men nu säger läkaren att utbrotten kan bero på Epilepsi.Och att det är väldigt vanligt att barn med epilepsi får utbrott.Det är också vanligt att de kan vara hyperaktiva pga epilesi.
Så hon tror att utbrotten och hyperaktiviteten hos min son ska bli bättre när han får medicin.
 

Ep eller autism?

Skrivet av  NettanN
Min dotter gjorde för ett drygt år sen EEG pga raseriutbrott. Det visade vara mycket aktivitet hela tiden. Hon har frånvaroattacker och har haft ett krampanfall. Vi misstänker att dottern även har AS, och ska göra neuropsykologisk undersökn till hösten, och tror därför att raseriutbrotten beror på detta. Hur kommer det sig att er läkare tror att utbrotten beror på ep och inte autism? Jag har fått uppfattningen att raseriutbrott inte är vanliga vid ep, men att det KAN vara så. Jag har heller aldrig hört att hyperaktivitet är vanligt för de med ep.
 

Efter vad jag har hört....

Skrivet av  Aase
...så finns det barn vars anfall "bara" visar sig som raseriutbrott (nå´n på den här sidan har jag för mig) men om det är vanligt vet jag inte. Det jag däremot skulle kunna tänka mig att barn som är mycket störda av sin ep kan ha bristande impulskontroll och därmed lättare få raserianfall.

Vad jag däremot vet (av egen erfarenhet) att barn som är mycket störda av sin ep ofta är mycket överaktiva, har svårt med koncentrationen osv, osv. Som ett bokstavsbarn ungefär.

Jag fick en gång förklaringen av sonens läkare att de barn som är mycket störda av sin ep känner detta som myrkrypningar i kroppen och det är därför de är så "hypriga".
 

Vet inte riktigt

Skrivet av  Acka
Min sons utbrott beror nog på båda delarna.Vissa utbrott får han när rutiner bryts eller om nåt blir fel för honom och det beror nog på autismen.Men han får också utbrott utan anledning och utan att vi kan hitta en orsak.Och då sa doktorn att de utbrotten kan bero på epilepsin.
Och mitt under utbrottet kan han få flera frånvaroattacker när han helt stannar upp och då rycker det i ögonbrynet på honom.

Vi har hela tiden kännt att det är nåt mer än autismen med honom.Och nu fick vi en ny läkare och hon upptäckte epilepsin på en gång.Och då sa hon att hon hade träffat på många barn med hyperaktivitet och utbrott som hade epilepsi.Så hon tror att det kan försvinna om min son får epilepsimedicin.
Hon verkar vara väldigt kunnig och har jobbat med epilepsi i många år.
Så jag har ingen aning utan jag bara talar om vad läkaren sagt till oss.



 

Artiklar från Familjeliv