Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny på sidan

Skrivet av Tokan
Min son,idag 9år medicinerades för EP till 5 års ålder. Sedan slutade han med mediciner och det gick bra till han var 7år, då svimmade han i skolan och vi åkte till sjukan och dom hittade inget fel.
När detta hade hänt tre gånger och skrev akutläkaren ett brev till nevropediatriska mottagningen där han gick som liten. Dom gjorde en ny utredning. Han har hela sin skoltid varit en dagdrömmare (har även precis fått en dyslexidiagnos). Han har tappat pennan medan han skriver, missat munnen och hällt på sig när han druckit utan att märka det osv. typiska frånvaroatacker eller? Han fick göra både EEG, sömn-EEG och datortomografi alla utan anmärkning. Ändå tyckte läkaren att symtombilden var så tydlig att han nu har börjat äta Lamictal mot EP.
Han har trappat upp medicinen under en 10 veckorsperiod och är nu uppe på full dos. Vi har märkt att han är mer lättväckt nu, han är lite mer vaken och med på lektionerna och han är mycket gladare och piggare än innan men det är för tidigt att dra några slutsatser än. Eftersom han svimmade ungefär en gång i halvåret så vill dom att han ska äta medicinen i ett år sen ska det utverderas.
Han har aldrig visat något på EEG men hade som liten tydliga kramper. Det förklarar dom med att om aktiviteten sitter långt in i hjärnan så syns den inte på EEG och då får man gå på sjukdomshistoria.
Jag känner mig förvirrad men litar på vår läkare. Jag känner mig också ledsen eftersom jag var så glad att det hade växt bort, Känns som platt fall.
Oj detta blev långt och svamligt men det är skönt att skriva av sig.
Svar på tråden: Ny på sidan

välkommen

Skrivet av  minix
hej på dig jag har en son på 11år som får lamictal,, då han var liten hade han kramper,,och vi fick medicinera och kramperna försvann men eftersom det var så mycket biverkningar och leverproven inte var så bra så höll vi upp nån månad tills vi fick göra ett nytt eeg och det visade att sonen hade så kallade sprak hela tiden ,,,och vi som trodde han var fri från ep ,så jag kan förstå hur du känner dig,,men epilepsi med dagens mediciner är en ganska hanterbar sjukdom min son ,har en hjärnskada som sitter vid sycentratoch därför inte full syn ,,han ser inte nedåt och inte till höger och iom att det är en hjärnskada så drabbar det bägge ögonen,,men jag är mest på autism sidan för sonen har nyligen fått diagnosen asperger,,men trots sina funktionshinder så är det en pigg kille som cyklar och klarar sig bra för som du skriver så har lamictal en uppiggande verkan ,,min son har pga lite störig sömn ,,hur är det med eran sover han hela nätterna?
kramizzar
 

tack

Skrivet av  Tokan
Ja, han sover mycket bra. Han har förut varit extremt svårväckt men det har blivit bättre.
 

Hej Tokan

Skrivet av  Eirene
Min son fick också sluta med medicinering och var fri det i ca 1,5 år, men för drygt två år sedan så visade det sig att han behövde börja om. Han var alltså sex år när han började äta medicin första gången.
Han äter också Lamictal, i ganska låg dos. Han får 40 mg morgon och kväll och han är tolv år.

Det var en liten depp när det började om.
Men nu är det vardag igen *suck* Min son är dock förfärligt slarvig och "glömmer" tabletterna om inte vi påminner honom flera gånger.
 

Hej!

Skrivet av  Nilla
Jobbigt att börja med medicin igen...Vi sitter i ungefär samma sits som Ni gjorde innan...

Vår son har snart medicinerat i två år och ska avsluta medicineringen nu under hösten. Hans EEG´n har heller aldrig visat något och han är för övrigt helt frisk.

Vi känner oss JÄTTEnervösa inför att ta bort medicinen och min fasa är att kramperna ska komma tillbaka igen!
Hur såg er sons anfall ut och hur ofta kom de, när han började med medicin??
Jag vet att ingen är den andra lik, men jag skulle ändå vilja höra lite mer om du har lust att berätta....

Hoppas att han kommer att kunna avsluta medicineringen framöver och förbli krampfri i fortsättningen!
Kram