Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snurrig fråga från orolig mamma..

Skrivet av "Oroliga mamman"
Hej!
Undrar lite om epilepsi. Våran flicka har vid flera gånger vaknat mitt i sömnen och inte varit kontaktbar. Inget vidare märkligt med det men hon är alldeles stirrig och ser skräckslagen ut...springer om kring slänger sig i väggen och tillbaka till sängen... gör "grinläten" som inte läter som henne.. rycker eller "små" krampar med armar och ben... Tar kanske 4 min och sen lugnar det sig..
Jag jobbar i vården och har mött sådana här typer av ep. men då slutar det ju med ett stort anfall. Till saken hör också att hon hade likadana vid 4-årsålder ,sökte då men de "trodde" mer på drömmar och nu vid sju års ålder är det tillbaka. Emmas pappa epilepsi när han var liten. Medicinerades och sedan växte det bort.Har hört att det inte skall vara ärftligt när det växer bort men vi funderar ju! Pappa hade stora anfall och de kom endast under sömn...
Alldeles genom svett blir flickan och efter frossar hon en stund...hon minns sällan ngt om det efteråt.. enda känslan hon uttryckt efter är att det känns läskigt. Vad tror ni... Sitter och försöker ringa barnmedicin men kommer ju aldrig fram........
Mvh "oroliga mamman".
Svar på tråden: Snurrig fråga från orolig mamma..

Natt skräck?

Skrivet av  Mammuten på besök
Det finns en sömnstörning som kallas nattskräck (pavor nocturnus) som beskrivs så här:

"Nattskräck och mardrömmar
Nattskräck är vanligast hos barn i förskoleåldern, vissa anser att det är vanligare hos pojkar. Men det förekommer också högre upp i åldrarna hos såväl pojkar som flickor, faktiskt även hos vuxna. Det typiska vid nattskräck är att barnet plötsligt sätter sig upp, tittar, tycks vara vaket, men är ändå inte kontaktbart under de första 5-10 minuterna.

Han eller hon är otröstligt ledsen eller rädd, ofta med uppspärrade ögon och ett hårt bultande hjärta. Detta kan förståeligt nog uppfattas av omgivningen (oftast föräldrarna) som både skrämmande och som att man inget kan göra. Barnet minns oftast ingenting av detta dagen efter och kan inte heller återkalla vad han eller hon drömt. Oftast sker dessa episoder på förnatten (till skillnad från mardrömmar, som oftast dröms på efternatten)." (www.tryggabarn.nu/barn/index.asp#Page7085.html)


Har ni sömnstörningar (t ex sömngång) i släkten stärker det indikationerna på att det kan vara nattskräck.

Epilepsi vet jag inget om, egentligen, men ryckningarna i armar och ben kanske kan tyda på det i stället. En sömn- eller ep-utredning med eeg borde kunna skilja det ena från det andra. Hoppas att du får tag i barnmedicin snart! Förstår att det är jobbigt för er alla.
 

ja...

Skrivet av  oroliga mamman
tack för svaret... har oxå funderingar på natt skräck men det finns inte i släckten,varken på pappas eller mammas.. Har fått tid till barnmedicin så vi får väl se vad det ger!
Tack igen
 

hej

Skrivet av  minix
det jag trodde var nattskräck hos sonen var ep så skakar hon? jag tycker att du kontaktar barnmotagningen för att få det utrett jag kände mig ganska dum då läkaren sa att det var ep och inte nattskräck som jag hade trott
många kramizzar/minix
 

Hej...

Skrivet av  oroliga mamman
Tack för att du svarade... Ja jag tror väl på natt skräck men samtidigt är det något som säger mig att det kan vara ep. Men nu har vi fått tid på barnmedicin, så vi får väl se vad som händer. Tack igen!
Mvh
 

berätta hur det går

Skrivet av  minix
hej du kan väl skriva och berätta hur det går för er
kramizzar/minix
 

Javisst...

Skrivet av  "Oroliga mamman"
Jo vi var på barnmedicin men så mycket mer har inte hänt än. Remiss skickades iallafall för EEG. Det blir väl någon gång i augusti. Läkaren trodde mest på sömnskräck men EEG kommer väl utesluta det ena eller andra. Känns lugnare nu när man vet att det kommer bli en klarhet i frågan....förhoppningsvis!
Tack för att du undrade!
Mvh