Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orsak till ep?

Skrivet av A
Känns som om jag kommer att terrorisera er andra med mina desperata nybörjarfrågor *ler...

Om någon vill svara så undrar jag om man vet orsaken till att era barn har ep?
Min dotter var tillväxthämmad vid födseln (fullgången men liten för sin ålder) och hon föddes med katastrofsnitt. Hon hade Apgar 9-10-10 och efter den traumatiska förlossningen kände vi oss ändå trygga i att hon mådde utmärkt. Men nu undrar man ju om inte dessa två komplikationer är orsak till hennes kramper och det känns så oerhört jobbigt att vara tillbaka i oro igen. OM komplikationerna medförde risk för ep så hade jag nog velat att läkarna hade förvarnat oss om det men de sa bara att *det brukar gå bra* och *allt tyder på att allt är fullkomligt normalt, hon ska bara växa till sig lite*...

Fast tyvärr är det väl också så att läkare sällan kan förutse vad som ska hända... det KAN gå si men det kan också gå så...

Har ni fått veta någon fastställd orsak?
Svar på tråden: Orsak till ep?

Samlar allting här uppe

Skrivet av  Aase
Det blir så förvirrat annars :-)

Nej, vi vet inte varför vår son har ep. Själv har jag en teori om att det beror på all hög feber han hade när han var riktigt liten. Läste någonstans att hög feber har visat sig vara farligare för små barn än man tidigare trott och att det bl.a kan förorsaka ep.

Vi har tre barn + "Lillebror" väldigt tätt. De är 12, 11 och 9 år, eller de blir för de fyller alla till jul. När Lillebror insjuknade hade äldsta pojken inte fyllt 6 år så hela situationen var ganska kaosartad. Det är förmodligen ytterligare ett själ till att jag inte har några minnen från hösten -98.

Se har jag ett hett tips. Låt bli internet :-)! Jag har en kursare som fick en ep-diagnos förra hösten och precis som du letade information på "nätet". Jag tror hon bara hittade jämmer och elände! Aldrig några positiva saker om människor som det gått bra för.

 

Hög feber-intressant

Skrivet av  Rita
jag har inte läst nån sån koppling. Men min flicka hade extrem hög feber vi massor av tillfälle när hon var liten, mellan 1-3 år. Ja, ändå upp till 41,8 grader vid något tillfälle. Och när hon var sjuk så låg alltid febern på runt 41 grader. Hon var inlagd hur mycket som helst en period. Hon fick också senare epilepsi.
 

Det dumma är....

Skrivet av  Aase
...att jag inte kan komma ihåg var forskningen hade gjorts. Läste nämligen om det i en tidningsartikel. Funderar på om det kan ha varit på KI.
 

Nej

Skrivet av  Mamma till *I*
Vi vet inte varför han har fått epilepsi.
Jag tror det är medfött faktiskt, men det är bara en känsla jag har. Graviditet och förlossning var helt normala.
 

Nej

Skrivet av  lillans mamma
Vi har inte fått någon fastställd orsak. Lillan är undersökt från topp till tå, magnetröntgen skiktröntgen, hudundersökning, ämnesomsättningsprov, benmärgsvätskeprov osv men inget onormalt har hittats. Nu ska vi snart göra en muskelbiopsi för att utesluta mitokondriepati. Lillan är förlöst med planerat kejsarsnitt efter en normal graviditet så inget onormalt där heller.
 

Nej

Skrivet av  ullebulle
däremot så tror läkaren att det med största sannolikhet kommer att växa bort vilket känns skönt.
 

Nej

Skrivet av  Flugan
Vi vet inte heller. Normal graviditet och förlossning. Några dagar innan anfallen började så ramlade hon och slog huvudet i asfalten. Därför fick vi vid första sjukhusbesöket diagnosen hjärnskakning. Men efter alla olika prover samt CT skalle så hittar dom ingen orsak. Läkaren säger att man inte alltid vet men att det är vanligar i vissa släkter än i andra. Men ingen i vår familj har EP vad vi vet.

Men till oss säger dom att det vår dotter har är "godartad barn-epilepsi som inte finns i vuxen ålder". Så vi hoppas på det.
 

Förresten....

Skrivet av  Flugan
...välkommen att terrorisera, det hjälper mig också...
 

Artiklar från Familjeliv