Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om epilepsi...

Skrivet av Johnson!

...kan ju inte jag så särskilt mycket.

Men, jag har - av intresse att försöka lära mej - försökt hitta information om epilepsins "uppkomst", vad som framkallar epilepsiliknande kramper.

GABA och glutamat är två av hjärnans "framstående" transmittorsubstanser som man kommer i kontakt med när man letar i ämnet kramper och psykoser.
Hur dom fungerar tänker jag inte gå in på här, men... mina "studier" i ämnet" landade iallafall med att jag fick en ingivelse att minska på min dotters intag av glutamat.
Glutamat är ett ämne som finns i kroppen, men det finns också i massor med livsmedel och används som smakförstärkare.
Aromat är ett exempel som alla nog känner till namnet på och asiatisk mat - "kinamat" - kan ofta innehålla glutamat.

Om det är det minskade intaget av Glutamat i livsmedel eller dotterns medicinering som efter två år har börjat ge effekt vet jag inte, men...
Sen jag började bli uppmärksam på det här med glutamatintaget har hennes epileptiska "anfall" helt upphört.

Jag vill påpeka att det jag skrivit nu på intet sätt är någon avhandling av en i ämnet insatt person, utan skall ses som ett inlägg av en lekman.







Svar på tråden: Om epilepsi...

Intressant, tycker jag.

Skrivet av  Bibi
Även om det inte alls skulle ha någon vidare effekt, måste man ju anse att det är värt att prova.
Det finns så många frågetecken kring det här med epilepsi och om ett minskat intag av något födoämne kan lindra kramperna är det ju klart mycket bättre än att proppa barnen fulla med mediciner (även om man kanske behöver göra både ock...).

En fråga: vad är GABA för något?
Och hur lång tid tog det för er innan ni såg någon effekt? Hur hade anfallssituationen sett ut tidigare?
 

=)

Skrivet av  Johnson










Min dotter har haft en lättare form av epilepsi och drabbats av kramper, men bara under sömn. Kramperna har dykt upp typ en gång i månaden kanske? ... ungefär...

Hon hade haft medicinering (just nu står det totalt stilla vad medicinen heter) i två år men med fortsatta kramper i ungefär samma intervall.
För ett år sen började jag kontrollera innehållsförteckningar på allt käk, för att se om det fanns glutamat i eller ej... och sen dess har hon inte haft NÅGOT noterat "anfall".

Här kan du starta att läsa lite om... om ett VÄLDIGT svårförståeligt område:
http://info.ki.se/research/professors/article_se.html?ID=198&Area=Medicin

=)












 

Artiklar från Familjeliv