Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har någon assistent till sitt barn....?

Skrivet av mamma till tre trollungar
Hej...min lilla kille fick Epelepci när han var 8 månader...han går nu på dagis...& annfallen har blivit tätare...tidigare fick han bara anfall ca 10 minuter efter han somnat..& nu kommer dom lite hursomhellst..även dagtid...trotts att han har haft det i snart 4 år...har jag ännu inte vant mig...phuuuuuuuu.....& långa annfall...vet ifs inte vad som räknas som långt men kan hålla i sig ca 10-15 min...Nu tillmin fråga känner oro...för dagis ...
* Hur fungerar det för er med dagis & skolan...?
* Är det någon som har Assistent till sitt barn på dagis, skola...?
Jag känner sådan oro..tänk om han får annfall & ingen ser det...han är ju trotts allt i den åldern då man ska klättra på stenar...i träd överralt där man kommer åt...& det svämmar inte över med dagis personal direkt....hur gör ni...?
Tacksamm för svar
Svar på tråden: Har någon assistent till sitt barn....?

Sonen hade...

Skrivet av  Aase
...resurs på dagis. Bl.a p.g.a risken för anfall. Egentligen tillhörde väl resursen hela gruppen och det är, efter vad jag förstår, så det normalt går till. Personlig assistent är tydligen i det närmaste omöjligt att få till ett så pass litet barn.

Eftersom en resurspersonal tillhör hela gruppen KAN alltså dagis anse (och ha rätt) att resursen ska förstärka personalgruppen och inte finas till hands för ett specifikt barn. Nu tror jag iof sig att det är ovanligt med den inställningen hos dagis men det kanske är bra att vara medveten om risken så man kan mota "Olle i grind" om det behövs.
 

tack för ditt svat "imt"

Skrivet av  mamma till tre trollungar
...
 

En fråga till =O)...!

Skrivet av  mamma till tre trollungar
Hur fick ni den resursen...var det dagis själv som årdnade det...eller ringer man kommunen...hur gjorde ni för att få extra hjälp i gruppen ?
 

Jag har för mig...

Skrivet av  Aase
...att dagis ordnade det själva. I samråd med oss föräldrar naturligtvis. Om jag vore som du skulle jag nog kräva en extra resurs för din son på en gång när han börjar. Eller kanske ännu hellre redan innan han börjar. Vis av skadan *S* skulle jag nog också måla upp f-n på väggen för att skrämmas. Allt för att de s.a.s skulle få "tummen ur" och inte bara tro att det hela "löser sig".

Eftersom vi hade/har väldigt nära till sonens dagis gick jag själv faktiskt över och frågade hur de hade tänkt och lösa det hela redan innan sonen hade börjat. Det visade sig att personalen inte hade fått någon info alls om sonens ep (trots att det stod i dagisansökan). De insåg åtminstone sakens allvar och avdelade omgående en ur ordinarie personal (med erfarenhet av ep) som resurs för sonen 20 h i veckan tills de kunde anställa en "riktig" resurs.
 

dom tycker att vi ska ha...

Skrivet av  mamma til tre trollungar
Hej tack för dina svar...det framgick nog inte att min lillkille redan går på dagis...Jag har pratat med dagis nu...efter som hans annfall blivit värre...så tog jag upp det med resurs...och han ska förhoppningsvis få en egen assistent...vi ska ha möte på Fredag....Annledningen är att han mår så dåligt själv...han har ångest nu var & varannan dag, över att gå till dagis...han är rädd att få annfall där tror jag...Han har tydligen fått ett lättare...utan att någon upptäckt det på dagis...& när vi pratade om det så tyckte dagis att det skulle vara skönt för min lillkille oxå...en trygghet...så att han slipper sin ångest....han är en riktig dagis kille älskar dagis....så det är inte likt honom...alls...men men..än är inget klart...vi får de hur det går...tack igen för svaren...kram...
 

Artiklar från Familjeliv