Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ingen vet...

Skrivet av Helena
Vår dotter, 20 månader gammal, har de senaste veckorna fått en ny sak som vi undrar över. Ingen av de läkare vi pratat med vet vad det är, någon har sagt att det är neurologiskt. Ni kanske vet? Det enda som händer är att under en sekund försvinner hennes iris upp och endast ögonvitan syns. Det händer några gånger om dagen och är obehagligt, speciellt som vi inte vet om det är allvarligt. Hon verkar inte påverkas annat än just den sekund det händer. Känner någon av er igen det?
Svar på tråden: Ingen vet...

Hej!

Skrivet av  "J"
Läste ditt inlägg och tycker mig känna igen detta.
Min son,som nu är drygt 2 år har sedan några månaders ålder gjort på samma sett.
Vi var hos ögonläkaren men det gav inget resultat.
När han var ca 1 år fick han en sk. feberkramp.
Vi åkte in akut den dagen. Efter några månader kom "anfallen" tätare och efter mycket läsande och tjat på läkarna fick vi göra ett EEG. Visade dock inget. Andra ggn visade det sig att lillen har epilepsi, sk frånvaroattacker. Det som gjorde att de kunde läsa av detta på "mätarna" var just att hans ögon "åkte" upp åt höger så bara ögonvitorna syns.
Nu händer det endast när frånvaroattackerna kommer. Äter medicin mot epilepsin och har varit fri från detta i ca 2 månader nu.

Vet inte om detta hjälper dig men....
Hör efter med en ögonläkare och se vad de har att säga. Ibland beror det bara på musklerna i ögat.

Lycka till.....
 

Tack...

Skrivet av  Helena
Vi ska få komma till barnneurologen tror jag. De ögonläkare vi träffat har inte kunnat uttala sig om det. Vi springer ganska ofta på sjukhuset pga andra handikapp. Otroligt att vårt ena barn verkar ha alla handikapp man kan. Hur länge varade din sons frånvaroattacker? Var det andra symptom också, eller bara ögonen? Skönt om det finns medicin...
 

Frånvaroattacker....

Skrivet av  "J"
Hmm... De varar mellan 10-40 sekunder.
Han "himlar" med ögonen, blir blå i ansiktet och dregglar. Han liksom försvinner från verkligheten.
Oftast blir han bara stillasittandes men ramlar inte omkull. När han tagit medicinen i några månader blev han piggare och somnar inte längre efter anfallen.
Finns även något som kallas "droppattacker".
Då blir "personen" frånvarande i endast någon sekund. Dessa kan komma flera ggr under en dag.
De har också blivit allt färre med tiden.

Du skriver att ert barn har flera handikapp. Får jag fråga vilka?? (bara nyfiken då vår son även har misstänkt autism, vilket ofta hänger ihop med epilepsi)
 

Ok

Skrivet av  Helena
Det varkar inte stämma alls på dotterns symptom, varken de som din son har eller droppattacker. Hon faller inte ihop, det enda är att ögonvitan kommer fram i och med att iris åker uppåt under en sekund, inget annat. Autism tror jag inte att hon lider av, men hon är hörselskadad och har en ögonsjukdom.
 

Artiklar från Familjeliv