Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd önskas... *ganska långt*

Skrivet av Lite orolig Mamma
Hej!
Min son är ca 1 år och har under en tid haft någon form av frånvaroattacker (eller vad det nu är). Han liksom rullar upp ögonen och blinkar långsamt några gånger (om ni förstår vad jag menar). Det hela tar bara några sekunder. Min man har epilepsi och har haft det sen han var ganska liten så vi blev oroliga att vår son kanske också har det (flera i min mans familj har det). Vi har gjort ett vanligt EEG och ett sömn EEG (som vi väntar på svar på). Barnläkaren som vi fick träffa efter det första EEG sa att om det andra EEG var bra så skulle vi inte få träffa läkaren igen utan de skulle bara skicka ett svar till oss. Jag blir så trött--betyder det att om detta andra EEG inte visar något så tänker de inte ta reda på varför vår son gör såhär? Jag skulle verkligen bli glad om någon kan ge något råd om vad jag kan be om (remisser eller undersökningar eller något). Om det inte är epilepsi--kan det vara något med ögonen? Vet någon något om detta? Jag skulle bli så glad för era råd. Tack för att du läste ända hit.
Svar på tråden: Råd önskas... *ganska långt*

I samma läge

Skrivet av  Helena
Vet ingenting ännu och väntar på EEG som ska göras på måndag, men jag ville bara skriva och säga att vi är flera. Vi har ingen epilepsi i släkten. Det vi har luskat fram är att nystagmus, petit mal eller ögonmuskel kan orsaka ögonrörelserna, kanske virus? Vår läkare verkar tro att det är petit mal. Kräv av läkarna att det utreds vidare om ni inte får svar, det ska vi göra.
 

Hoppas...

Skrivet av  Ds Mamma
att det går bra för er på måndag. EEG kan ju vara lite jobbiga särskilt med ett så litet barn. Jo, jag ska försöka se till att få detta utrett. Jag visste knappt vad jag skulle säga till läkaren när hon sa att de inte skulle göra något mera om detta EEG var bra. Vi vill ju veta vad som är fel (om något är fel).
Kram och tack för svaret!
 

Artiklar från Familjeliv